lauantai 19. tammikuuta 2013

(muodon)muutoksessa

Olen tällä hetkellä jonkinlaisessa muodonmuutosprosessissa. Viime viikolla kävin ripsenpidenyksessä. Tällä viikolla oli vuorossa kampaaja. Viime viikonloppuna tein itselleni myös perusteellisen manikyyrin lakkaamalla kynteni hennon vaaleanpunaisiksi ja kiinnittämällä niihin kynsitarroja koristeiksi. Olen myös katsonut itselleni uusia silmälaseja ja harkinnut piilolinssien ottamista käyttöön uudelleen. Viimeisten kuukausien aikana olen myös ostanut enemmän uusi vaatteita itselleni kuin ennen ja aloittanut uudelleen meikkaamisen. Vaikka muodonmuutos ei sinällään kerro välttämättä mistään suuremmasta muutoksesta, liitän senkin minun kohdallani jollakin tavalla osaksi toipumisprosessiani. Seuraavassa kerron tästä ajatuksestani hieman lisää.

Ensinnäkin muodonmuutokseni viestii siitä, että minulle on vihdoin tullut halu ja myös yhä enemmän kykyä pitää huolta itsestäni. Sairaimpina aikoina en jaksanut juuri välittään ulkonäöstäni, fyysisestä tai henkisestä hyvinvoinnistani puhumattakaan. Samasta asiasta kertoo myös se, että olen opetellut kuuntelemaan kehoani paremmin liikkumisen osalta, tarjoamalla keholleni enemmän lepoa sekä lisäämällä energiansaantiani, ja olen siinäkin asiassa alkanut ottaa yhä enemmän vastuuta.

Itsestä huolehtimisen onkin varmasti mahdollistanut pitkälti myös parantumassa oleva aliravitsemustilani. Kun energiansaanti on liian niukkaa, ei energiaa riitä muuta kuin päivittäisistä askarteista selviytymiseen ja aivot kiertävät tuttua kehää ja ajatukset pyörivät pelkän ruoan ympärillä. Myös minä muistan ajat, jolloin pelkkä päivittäisestä hygieniasta huolehtiminen vei voimia, kaikki muu tuntui turhalta ja jo suihkussa käyminen oli suuri ponnistus.

Pohjimmiltaan siinä, että pitää huolta itsestään on kyse mielestäni itsensä arvostuksesta. Heikolla itsetunnolla varustettu ihminen ei jaksa välittää omasta hyvinvoinnistaan, hemmottelusta nyt puhumattakaan. Nyt tunnen jo itseni niin arvokkaaksi, että minuun kannattaa satsata, ansaitsen pieniä piristysuiskeita arkeeni ja myös ulkonäköni on panostamisen arvoinen. Sairaimpina aikoina myös minä ajattelin, etten ole edes ansainnut parempaa oloa tai suonut itselleni juurikaan uusia hienoja vaatteita kampaajan kaltaisesta hemmottelusta puhumattakaan.

Esimerkiksi kampaajan kaltainen hemmottelu onkin sellaista rentouttavaa toimintaa, joka vaatii jo sinällään toipumisen etenemistä myös rauhoittumisen ja rentoutumisen osalta. Kesällä uskaltauduin ensimmäisen kerran pitkiin aikoihin pikaiseen hiuksen leikkaukseen, nyt istuin tuolissa toista tuntia, kun hiuksiani käsiteltiin hiustenpidennyksiä varten, ja jopa makasin kaksi tuntia paikoillani hoitotuolissa silmät kiinni rentoutusmusiikkia kuunnellen kun minulle kiinnitettiin ripsiä. Ennen hetkenkin paikoillaan makoilu olisi aiheuttanut minulle tuskanhien pintaan, nyt tunsin paikoitellen jopa nauttivani siitä. Ymmärsin, että minulla on lupa rentoutua, olla vaan tekemättä mitään hyödyllistä saati fyysisesti rasittavaa.

Kampaajan tuolissa ja kosmetologilla istuessani tunsin itseni myös pitkästä aikaa itseni jälleen naiseksi. Ulkonäön koristaminen ja tällaisista asioista "höpsöttäminen" edustavat minulle jollakin tavalla naiseutta samaan tapaan kuin lanteiden keinuttaminen tanssitunnilla. Tunnnenkin tällä hetkellä olevani jonkinlaisessa naiseuteni esiinkaivamisprosessissa. Tällainen on tärkeä askel toipumistani ajatellen, sillä kuten olen kertonut minulle sairauteni edustaa jollakin tavalla niin seksuaalisuuden kuin kaiken naiseudenkin karsimista elimistöstäni. Seuraava askel lieneekin se, että hyväksyisin naisellisia muotoja yhä enemmän kehooni.

Naiseuttani esiin tuodessa olen myös alkanut hyväksyä sitä, että olen jo aikuinen, nuori nainen. En siis enää lapsi tai teini-ikäinen. Haluan näyttää ikäiseltäni ja tulla pikkuhiljaa myös kohdelluksi sen mukaisesti. Näen tämän tärkeänä paranemistani ajatellen, onhan, kuten olen kirjoittanut, sairaudesta luopuminen nimenomaan aikuistumisen ja siihen liittyvän yksinäisyyden pelossa tuntunut minusta niin vaikealta.

Toki kampaajalla ja kosmetologilla käynti on myös ulkonäköni muokkaamista, siitä ei pääse mihinkään. Osittain minulla liittyykin tämä muodonmuutokseni tyytymättömyyteen omaan kehooni. En ole tällä hetkellä moneltakaan osalta tyytyväinen kehooni, ja pääsyy on selvä: olen vielä liian alipainoinen. Tällainen tyytymättömyys painoon ja omaan ulkomuotoon saattaa kuitenkin sekin motivoida minua eteenpäin, onhan painonnousu edelleen tavoitteenani. Lisäksi se kertoo siitä, että kehonkuvani, joka usein anoreksiaa sairastavilla on kovin vääristynyt, ei enää ole ainakaan kovin vinksallaan.

Samalla muokkaamalla omaa ulkonäköäni olen kuitenkin tutustumalla itseeni ja peilikuvaani oppinut hyväksymään sitä mitä näen: tämä on tilanteeni nyt ja tältä minä näytän. Kaikkea ei ulkoisessa olemuksessaan voi muuttaa, kuten ei sisimmässäkään. Olen tällainen. Ja olen kaikesta huolimatta kaunis. Mutta kukapa nainen ei haluaisi korostaa parhaita puoliaan ja tuntea itseään silloin tällöin prinsessaksi?

Tavoitteeni muodonmuutokseen kertoo siis myös suuremmasta muutoksesta, jota käyn pääni sisällä. Olen hyvästelemässä vanhaa sairasta Idaa, ja siihen kuuluvaa kehoa. Haluan uudistua, jättää vanhan taakseni niin henkisesti kuin näkyvästikin. Kuvakorteiksi valitsinkin viime hoitajan tapaamisessa peilin, hyvästit ja pellon, johon kylvetään uusia siemeniä. Hoitajani asiasta muistuttaessa huomasi, että viimeksi olin vielä tienristeyksessä ja valinnan edessä. Nyt sisälläni on loksantanut jotain. Olen valinnut suuntani, ja muutos muussakin kuin ulkonäössäni on lähtenyt käyntiin.

<3: Ida

10 kommenttia:

  1. Ihanaa luettavaa joka riviltään. Onnea Ida. Nyt on todella loksahtanut asiat kohdalleen
    kovan yrittämisesi palkinnoksi. Tästä on hyvä jatkaa entistäkin kauniimpana ja itseensä luottaen, oikea suunta on löytynyt.
    Maija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lämmin kiitos lämpimästä kommentistasi! Minäkin uskon, että asiat alkavat vihdoin pikkuhiljaa loksahdella minunkin kohdallani kohdalleen. Tuntuu, että uudet ehostukset antoivat minulle itseluottamusta, ja olkoon ne samalla merkkejä uuden paremman ajan koittamisesta.
      Voimia sinne ruudun toiselle puolellekin!

      Poista
  2. Hienoa seurata edistymisprosessiasi myös tälläisessä kirjallisessa muodossa, se tuntuu ihan etuoikeutetulta. Ihanaa, että sait lisää itseluottamusta ja piristystä uusista jutuista.

    Olen todella ylpeä susta. Oikeasti. Ole itsekin ylpeä itsestäs. Ja muista, että olen sun vierellä ja tukena tässä ja nyt, sekä aina "sitten kun" ja kaikesta huolimatta.

    <3 Haleja ja hymyä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Rakas! Se oli minulle tärkeä, ja siksi siihen onkin hyvä palata aina, kun tuntuu, että on yksin. Kiitos, että jaksat minulle niin usein siitä sanoilla ja teoilla muistuttaa, että se ei ole totta.
      Kun Sinä olet ylpeä minusta, uskallan olla vähän itsekin. Myös minä olen ylpeä Sinusta ja syystä. Jo sen takia, miten jaksat olla tukenani, yhden mainitakseni. Siihen pystyy noin upeasti vain siskoista parhain, lemppadisisko meidän kielellä ;) Haleja<3<3<3

      Poista
  3. Kiitos kauniista vastineesta edelliseen kommenttiini, se lämmitti sydäntäni. <3
    Sitten tämäkertaiseen tekstiisi, aivan ihanaa, että olet päässyt nauttimaan hemmottelusta ja "uudeksi-muokkaamisesta"! Kaikki aspektit, joita tekstissäsi kuvasit, tuntuvat niin tutuilta. Pahimpina aikoinaan ei yksinkertaisesti riittänyt voimia pitää huolta itsestään ja kiinnostusta ei ollutkaan kuin itsensä nälkiinnyttämiseen. Myös kokemus siitä, että ei ansaitse kampaajaa tai muuta kaunistautumista oli vahvasti läsnä. Ei pitäisi ajatella kaunistautumista ja hemmotteluhoitoja ansaitsemisen mielessä vaan oikeutena. Meillä on oikeus saada osaksemme hyvää oloa. Jos kampaajalla käynti sitä suo, tasan on se meidän oikeutemme!
    Kun useampi vuosi sitten pääsin osastota, oli ensimmäinen askareeni ottaa napakoru. Siitä tuli konkreettinen merkki, että vanha elämä ja sairaus on jäänyt taakse. Pahaksi onneksi näin ei ihan käynyt, mutta nyt puhaltavat uudet tuulet myös minulla. Kohti terveyttä ja vanhat silmälasitkin saivat kyytiä. ;)
    Joka tapauksessa, se, että alkaa kiinnittää enemmän huomiota ulkonäköönsä on terveyden merkki. Anorektikko usein yrittää "hävittää" itsensä ja sukupuolensa, muuttua henkiolennoksi ilman tarpeita ja näkyvää muotoa. Anoreksia puhkeaa usein siinä vaiheessa, kun naiseksi kasvu on parhaillaan käynnissä ja näinollen vasta toivuttuaan voi tutustua uudestaan omaan itseensä aikuisena naisena.
    Kaunistut päivä päivältä ja ihanaa, että alat arvostaa itseäsi yhä enemmän! Maailma odottaa kaltaistasi hurmuria. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos taas tärkeästä kommentistasi Nell! Jokainen vastaukseni kommenteille tulee suoraan sydämestä, ja siksi tiedä, että jokainen sana on totta. <3
      Ihan totta on myös tuo, mitä sanot siitä, että hyvän olon kokeminen on meille jokaiselle oikeus. Kaiken kokemamme ja itselle aiheuttamemme rääkkäksen jälkeen on suorastaan velvollisuus aika ajoin hemmotella itseämme.
      Tiedätkö, minä uskon, että uudet silmälasisi saattoivat hyvinkin olla Sinulla nyt se merkki toipumiskäänteestä. Ehkä oli jo tuo napakorukin, mutta se merkki tarvitsti vain vielä hieman kypsyttelyä.
      Ihania itsesi hemmottelu hetkiä Sinulle. Olet niistä jokaikisen ansainnut, ja paljon enemmänkin. Olet kaunis ihminen, niin ulkoisesti kuin sisäisestikin, ja toipumisesi edetessä se kauneus pääsee päivä päivältä yhä enemmän esiin. <3

      Poista
  4. Voi Ida... Olen niin onnellinen puolestasi. Kirjoitit "Siivistä ja juurista" -tekstissäsi tässä taannoin koskettavasti aikuistumisesta, sen pelosta ja haasteellisuudesta. Vastasin silloin että aika aikaansa kutakin... Nyt kerrot ihanasti kuinka naiseutesi esiintuomisesta, mm. ulkonäköäsi muokkaamalla, on tullut tärkeä osa Sinua. Juuri tämähän on osa sitä pikkuhiljaa tapahtuva aikuistumista, jota siis ei tarvitse pelätä. Kuten taannoin kirjoitin, kun keho pikkuhiljaa voimistuu, naiseus ja aikuistuminen alkavat tuntua ihan luonnolliselta ja hyväksyttävältä osalta omaa elämänpolkua. Eli olet taas, Ida, ottanut aimo harppauksen eteenpäin toipumisen polullasi!

    Ihanaa lukea, että pystyt nyt nauttimaan ja rentoutumaan itsesi ehostuksen parissa jo useaksi tunniksi. Taisinkin Sinulle jo silloin kesällä, kun ensimmäisen kerran kirjoitit kampaajalla käynnistäsi, kertoa että itse rakastan kampaajalla käynneistä. Kuin myös kosmetologilla. Kävin tässä ennen joulua niin kampaajalla kuin kosmetologilla. Kampaajalla vierähti pari tuntia kuin hujauksessa ja tuntui niiiin ihanalta kun kampaaja vimpan päälle laittoi hiuksiani... ;) Ja aikaa kului toki myös siihen että juttelimme paljon (olen käynyt samalla kampaajalla pienestä pitäen). Kosmetologillakin hurahti tunti vaikka hän ei sen suurempaa operaatiota tehnyt kuin kestovärjäsi ripseni ja nyppi kulmakarvat. Mutta taas meni jutteluunkin aikaa... :)

    Ihanaa lukea, Ida, kunka päivä päivältä voimistut ja opit arvostamaan itseäsi yhä enemmän. Kyllä se kuuluisa "napsahdus" on nyt siellä sielusi syövereissä tapahtunut!

    Pienenpieni toive: olisi iloinen yllätys jos tohtisit jossain vaiheessa laittaa tänne kuvan uudesta lookistasi hiusten- ja ripsienpidennyksineen!

    Lämmin halaus Sinulle, kaunis, voimaantunut Ida! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos viisaista sanoistasi jälleen Andrea ja kiitos, että muistutit minua etenemisestäni, se tuntui hyvältä. <3
      Todella ihanaa lukea, että Sinäkin olet päässyt nauttimaan itsesi hemmottelusta. Tällaisia hetkiä tarvitsee meistä jokainen, ja Sinä jos kuka olet ne todellakin ansainnut.
      Vielä se kuuluisa "napsahdus" tapahtuu Sinunkin sisälläsi, jos ei ole jo tapahtunut. Ja silloin Sinunkin kauneutesi puhkeaa kukkaan kaunis Andrea.
      Monta lämmintä ja rohkaisevaa halausta Sinullekin Andrea! Olet tärkeä. <3

      Poista
  5. Hei Ida!
    Ihanaa lukea miten alat uskaltaa ja haluta tuoda naiseuttasi esille käymällä kampaajalla ja kosmetologilla ja meikkaamalla! Nämä ovat hemmotteluja joita niin kuin Nell sanoo on meille kaikille OIKEUS eikä niitä tarvitse milään tavoin ansaita, riittää että niistä nauttii!

    Niin kuin olen tainnut mainita, minäkin tein sen muodonmuutoksen että leikkautin hiukseni lyhyiksi, uusi alku tukankin suhteen siis!Nyt on ihanaa kun on ihan pakko mennä kampaajalle kuuden viikon välein jos haluan pitää yllä hiusmalliani. Ja minähän haluan!

    Kuten Nell sanoi minulle kun kaksi vuotta sitten kerroin että jokin päässäni loksahti paikoilleen: vasara käteen ja naulaa paikoilleen loksahtanut palanen tiukasti kiinni! Niin tein mielikuvissani ja paikoillaan se on edelleen! Samaa toivon sinulle Ida, ja olen ihan varma että myös sinulla se palanen on mennyt paikoilleen pysyäkseen!

    Lämmin halaus <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Katarina! Kiitos kommentistasi!
      Hienoa, että Sinäkin olet ymmärtänyt nautinnon osaksi perusoikeuksiasi ja ottanut kampaajallakäynnit osaksi arkeasi.
      Toivon kovasti, että minullekin nämä muodonmuutokset olisivat merkkejä toipumisestani, aivan kuin hiusten leikkaaminen oli Sinulle. Sinun vasarasi taisikin olla todellinen teräsvasra eikä mitään muovia...Ehkä voisit lainata sitä minullekin? Kiitos että esimerkilläsi annat minulle voimia yhä kovempaan naulan paikoilleen hakkaamiseen! Halaus <3

      Poista