lauantai 7. joulukuuta 2013

Mitä paino on mukanaan tuonut?

Olen kertonut aikaisemmin painonnostoprojektistani, joka on vaikeasta lähtötilanteestani ja historiastani huolimatta vihdoin viimeisen puolentoista vuoden aikana tuottanut tulosta. Tässä tekstissäni palaan vielä aiheeseen pohtien ennen kaikkea sitä, millainen vaikutus painoni nousemisella on ollut minuun ja psyykeeseeni ja millaisia ajatuksia ja tunteita se on minussa herättänyt. Ehkäpä se auttaa ymmärtämään, mitä olen käynyt läpi ja antaa tukea jollekin sellaiselle, joka tähän projektiin on hyppäämässä vakuuttamalla, että siitä todella voi seurata jotakin hyvää, vaikka odotettavissa onkin myös paljon pahan olon sietämistä.

Kuten olen todennut, on painon nostaminen nimittäin anoreksiaa sairastavalle ankaraa työtä. Tämä ei johdu ensisijaisesti nähdäkseni siitä, ettäkö sen käytännön toteuttaminen vaatisi liikaa järjestämistä, vaikka toki se sitäkin aiheuttaa, vaan kyse on ennen kaikkea nimenomaan siitä henkisestä kivusta ja työstä, jota puntarilukeman kasvu edellyttää.

Tältä pahalta ololta en rehellisesti sanottuna ole välttynyt minäkään, en suinkaan. Onnistumisistani huolimatta, tai itse asiassa varmasti juuri sen vuoksi, on painonnouseminen synnyttänyt minussakin monia, vaikeitakin tunteita. Tämä on varsin ymmärrettävää, onhan painon nouseminen Mörölle juuri sitä pahinta Myrkkyä, jota se pyrkii kaikin keinoin vastustamaan ja onhan alipaino ollut keino näiden painon nousun myötä pintaan nousseiden tunteiden kätkemiseen. Kun tätä Mörön turvaa ja tahtoa lähtee sitten murtamaan, alkaa se syöttää vastaiskuna paljon sairaita ajatuksia ja pahoilta tuntuvia tunteita.

Voimakkain näistä kaikista painon nousun myötä kohtaamistani tunteista on ollut ahdistus, joka on ainakin omalla kohdalla ennen kaikkea aiheutunut painon nousun epätasaisuudesta. Ajoittain painon noususta seurannut ahdistus on ollut niin kovaa, että se on saanut minusta täyden vallan. Olen tuntenut olleeni täysin solmussa sisältä, ja mieleni on tehnyt repiä jäseneni irti ja huutaa paha oloni pihalle. Painon nouseminen on siis aiheuttanut minulle sellaista ahdistusta, jota en ole kokenut koskaan minkään asian kanssa ennen elämässäni. Niin voimakasta ja lamaannuttavaa se on kaikesta huolimatta ollut. Ainakin aluksi.

Tämä ahdistus on kätkenyt taustalleen paljon pelkoa. Pelkoa Mörön vastustamisesta. Pelkoa tulevasta. Pelkoa kontrollin menettämisestä. Luopumisentuskaa ja pelkoa epävarmuudesta ja muutoksesta. Ahdistuksen lisäksi painon kertyminen on aiheuttanut pintaan myös ne kaikki muut tunteet, joita ei ole ollut voimia kovin aliravittuna käsitellä.

Usein ahdistuksen keskellä tulee ymmärrettävästi tarve luovuttaa, antaa periksi ja turvautua sairauden tahtoon, mikä on ollut myös minun mielessäni useammin kuin kerran. Voin kuitenkin vakuuttaa, että kun tällaisella hetkellä ei anna periksi, vaan jaksaa uskoa itseensä, se kaikki hyvä seuraa aivan varmasti.

Tämän kaiken ahdistuksenkin keskellä on painonnouseminen nimittäin aiheuttanut minussa myös aivan toisenlaisia tunteita. Aina olen ajan kanssa päässyt yli ahdistuksesta, ja olen tullut sinuiksi muutoksen kanssa, ja enemmänkin. Edistymiseni myös painonnousun osalta on nimittäin tuonut mukanaan minulle valtavaa onnistumista ja iloa saavutuksestani. Se on antanut minulle uskoa itseeni, omaan pystymiseeni, omiin voimiini. Vaa'an lukemien kasvaessa on sisälläni myös kasvanut toisenlainen tunne: toivo. Olen huomannut sen, ensin pienenä välähdyksenä ja lopulta kasvavana varmuutena: Olen sittenkin vahva, pystyn tähän. Voin vielä saavuttaa terveyden ja olen vahvempi kuin Mörkö.

Ja nimenomaan ennen kaikkea juuri tuon toivon ja uudenlaisen itsevarmuuden löytymisen painon nousemisen kautta on sillä ollut positiivinen vaikutus henkiseen jaksamiseeni ja psyykkeeseeni. Olen löytänyt luottamuksen niin itseeni kuin toipumiseenikin.

Toki vaikutus jaksamiseeni on tullut myös ihan fyysiseltäkin puolelta. Kun energiatasapaino on ollut kohdillaan, huomaan jaksavani tavata ihmisiä, harrastaa, opiskella, mennä, tehdä, näkeä ja kokea. Voimia siis riittää nyt niin henkiseltä kuin ihan somaattiselta kantilta katsottuna. Tämä on tuonut minulle valtavasti sitä pitkään kaipaamaani vapautta, kun voimia niin kaikin puolin riittää uuden kokemiseen, tekemiseen ja kaikenlaiseen ajatteluun. En ole enää omien riittämättömien voimieni tai pakkorutiinieni vanki yhtä ainakaan paljon kuin ennen, kun sairaus ei pääse enää sanelemaan jokaista liikettäni, ja jokaista askeltaan ei tarvitse varoa voimien uupumisen pelossa. Ja se jos mikä tuntuu ihanalta, ja tarjoaa valtavasti uusia mahdollisuuksia suuntautua kohti sitä oikeaa Elämää.

Tähän vapauden kokemiseen liittyy  myös se, että painoni noustessa ovat samalla pakkoajatukseni ja pelkoni lieventyneet. Turvaruoistani olen pystynyt esimerkiksi laajentamaan ruokavaliotani ja alkanut kalorikammon sijaan nähdä ruoan mielihyvää ja nautintoakin tuovan, arkeen välttämättömästi ja itsestäänselvästi kuuluvana energianlähteenä. Ja mikä vielä parempaa, liikunnan ja tekemisen kaavamaisuus ja pakonomaisuus ovat vähentyneet huomattavasti. Olen rauhoittunut valtavasti pakkoliikkumisen ja -tekemisen osalta. Tilalle olen saanut juuri noita Elämään normaalisti kuuluvia ja pakkotoimintojen poistuessa myös luonnollisella tavalla arkeeni soljahtavia ohjelmanumeroita ja tekemistä.

Pakkoajatusten vähennyttyä myös kaikenlaisille ajatuksille ja tunteille on taas tilaa päässäni, kun ne eivät täyty enää pekästään ruoan ajattelusta. Jopa luovuudelle ja tulevan suunnittelulle, siis sille elämän parhaimpaan puoleen, eli unelmointiin, on ollut energiaa tutustua. Jaksan keskittyä opiskelujen ohella jälleen lukemiseen, kitaran soittoon ja kirjoittamiseen.

Olen siis saanut takaisin sitä omaa Elämääni, omaa tahtoani ja omia ajatuksiani sairauden tilalle. Samalla pikkuhiljaa läheiseni ovatkin saaneet sitä vanhaa Idaa takaisin, nauravaista, empaattista ja koko sielullaan ja kehollaan innostuvaa Idaa. Ja mikä parasta, minä tunnen taas olevani löytämässä itseäni.

Suurin vaikutus painoni nousemisen myötä onkin ollut se, että Minä olen vahvistunut, kaikin puolin. Painonnostoprojektiani voisikin kutsua oman itsensä vahvistamisprojektiksi. Enkä tällä tarkoita pelkästään lihaksieni kasvua ja fyysistä vahvistumista, vaan ennen kaikkea sitä hurjaa itseluottamukseni kasvua ja niitä psyykkisiä voimavaroja taistella sairautta vastaan. Pystyn kuuntelemaan yhä enemmän itseäni, omaa tahtoani ja omaa ääntäni, ja samalla Mörön kuiskuttelut ovat alkaneet hiljentyä ja yksinkertaisesti lakanneet kiinnostamasta minua. Tunnen taas olevani se vahva ja omanarvonsa tuntema Ida, jonka sairaus aikoinaan kätki taakseen, siis oma itseni.

Vahvistumiseni on mahdollistanut monet erävoitot taistelussani, joista suurimpana näen ehkä oman vastuun ottamisen. Pystyn koko ajan paremmin ja paremmin huolehtimaan itse itsestäni, ja tuen tarve on vähentynyt. Ottamalla vastuuta omasta toipumisestani olen kyennyt ottamaan vastuuta samalla itsestäni ylipäätään. Ja tuosta muutoksesta olen ylpeä. Epävarman muiden varassa epätoivoisesti roikkuvan pikkulapsen tilalle on tullut nuori itsestään vastuuta ottava nuori, itsenäinen nainen. Toisin sanoen pikkuhiljaa elämäni hallinnan palaset ovat palanneet oikeasti minulle sairauden luoman valheellisen kontrollin tilalle.

Kaiken kaikkiaan on painoni nousu tuonut myös ylpeyttä itsestäni siinä mielessä, että se on ollut minulle konkreettinen osoitus siitä, kuinka motivaationi on nyt kohdillaan. Se on taistelun merkki siitä, kuinka todella nyt tavoittelen terveyttä, hyvinvointia ja itseäni ja Elämääni takaisin, en vain sanojen, vaan myös niiden paljon puhuvien tekojen tasolla.

Tämä itseluottamukseni kasvu on myös siirtynyt koskemaan omaa kehoani ja kehokuvaani. Vaikka en lihavana ole koskaan itseäni pitänytkään, olen alkanut hahmottaa realístisemmin omia rajojani ja oman kehoni toimintaa ja jaksamista. Samalla on painoni nousemisen myötä suhteeni omaan kehooni muuttunut lempeämmäksi ja hyväksyvämmäksi. Tiedän, ettei kehoni ole täydellinen, mutta en enää vaadikaan siltä sitä. Kunnioitan sitä muutosta, joka kehossani on tapahtunut ja kuinka se on saanut taas lisää voimia jaksaa, ja kunnioitan myös sitä niin paljon, että annan sen luvan levätä, kun se väsyy. Olen ylpeä vartalostani, joka on kannatellut minua läpi kovien koettelemusten ja aikojen, ja joka yhä toimii ihmeellisellä sisulla ja sinnikkyydellä. Tunnen olevani yhtä kehoni kanssa, ja ylpeä sen jokaisesta taistelun tuloksena saavuttamasta kilosta ja omannäköisestä piirteestä. Olen tyytyväinen siihen, ja ylpeäkin siitä, kuinka kehoni näyttää yhä hyvinvoivammalta ja terveemmältä. Kaikesta kokemastani kehoahdistuksesta huolimatta tunnen tämän ylpeyden myötä itseni kauniimmaksi kuin vuosiin, ja tuossa kauneuskäsityksessäni on kyse ihan muista asioista kuin ripsienpidennyksistä.

Kaiken tämän hyvän saavuttamiseksi on kuitenkin pitänyt kulkea pitkä tie, joka minulla on yhä kesken. Rehellisesti sanottuna on painon nostaminen ollutkin henkisesti raskainta työtä, mitä olen koskaan tehnyt. Se on imenyt minusta mehut ajoittain ihan kokonaan ja syönyt voimia. Siitäkin huolimatta olen jatkanut eteenpäin koko ajan entistä vahvempana, ja hyvä niin. Olen taas saanut takaisin elämännälkäni, olen saamassa takaisin itseni, Elämäni ja terveyteni.

Painon nousemisen tuomien positiivisten puolien myötä olen oppinut ihan uudella tapaa nauttimaan toipumisesta. Sen positiivisen pyörän käynnistyttyä on se tuonut mukanaan niin paljon hyvää, niin paljon Elämää, josta iloita, että olen alkanut janoamaan yhä vain lisää, ja samalla olen oppinut nauttimaan tästä hetkestä, siitä mihin olen jo nyt päässyt.

Sillä kaiken sen pahan ja kurjan sietämisen jälkeen olen saavuttanut painoni nousun myötä jo nyt paljon hyvää. Olen voittanut takaisin pala palalta, ja kilo kilolta sitä aitoa Idaa. Niinpä kaiken sen tuoman ahdistuksen ja kivun keskellä en voisi olla onnellisempi siitä, että olen nyt tässä.

<3: Ida

6 kommenttia:

  1. Voi Ida, en voi muuta sanoa kuin, että olet todella Urhea Taistelija! Olet läpikäynyt ja käyt edelleen läpi sellaista rumbaa, jonka kestettyäsi olet niin paljon vahvempi kuin moni tuolla ulkona tallusteleva maijameikäläinen tulee ikinä olemaan, ettei sitä edes ulkopuolinen pysty ymmärtämään. Niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Olet onnistunut hyppäämään siihen positiiviseen toipumisen kehään, etkä ole luovuttanut, vaikka pyörästä niin helposti voisi milloin tahansa hypätä pois, kun ahdistus käy sietämättömäksi. Juuri niillä kriittisillä hetkillä olet visusti pysynyt päättämälläsi kurssilla, etkä ole luovuttanut. En voi muuta kuin nostaa tonttulakkia sille!

    Tuo on ihan totta, että painon noston suurin haaste on ehkä hyväksyä painon nousun epätasaisuus. Koska sairas mielihän haluaa kovasti kontrolloida kaikkea, myös painon nousutahtia. Mutta kun keho ei ole mikään kone. Välillä paino nousee vähemmän, välillä enemmän. Ja se on vain hyväksyttävä.

    On niin ihanaa lukea mitä kaikkea positiivista painon nousu kuitenkin - ja ennen kaikkea - on tuonut muassaan. Paitsi, että olet fyysisesti vahvistunut, on myös psyykkeesi toipunut vinhasti. Pakkoajatukset ja -toiminnot ovat selvästi lieventyneet. Ja tämä on taas olennainen osa sitä toipumisen positiivista kehää; kun sallii painon nousun, mieli kirkastuu ja oireet hellittävät otettaan, mikä taas helpottaa painon nostoa. Mutta kaikki tämä ihanuus vaatii sen ratkaisevan askeleen; uskalluksen heittäytyä toipumisen tielle, ja pysyä sillä tiukkoinakin hetkinä. Ja sen Sinä totisesti olet tehnyt. On varmasti totta, että kun painon nousun ahdistuksen kohtaa uudelleen ja uudelleen, mutta ei siitä huolimatta anna periksi, pikkuhiljaa nousun tuoma ahdistus lievenee ja kääntyy voiton tunteiksi; minä onnistun, minä etenen, minä edistyn!! Ja olen ylpeä uudesta kauniista kehostani!

    Onnittelut, Ida, Sinulle että olet pysynyt niin uskomattoman vahvana! Nyt olet toden totta saamassa Elämääsi takaisin ja ennen kaikkea sen Aidon Idan! Toki Sinulla varmaan tulee olemaan vielä paljon vaikeita hetkiä, mutta uskotko; ne varmaan vähenevät ja kutistuvat ajan myötä, ja voiton tunteet sen sijaan vain kasvavat ja lisääntyvät!

    Kiitollisena ja onnellisena matkaasi seuraavana toivotan Sinulle, Ystäväni, Voimia ja Uskoa jatkaa valitsemallasi tiellä! Olet Voittaja ja Sankari!

    <3<3<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos Ihana Andrea taas niin koin kannustavasta kommentistasi! Olenkin todella ylpeä itsestäni, siitä mitä olen saavuttanut, niin painon nousun kuin laajemminkin toipumisen suhteen. Ja toden totta onnellinen siitä, että vihdoin tuo kuvaamasi positiivinen kierre on päässyt aluilleen, ja vauhtiin myös minun kohdallani.
      Muistathan, että myös Sinulla on aivan yhtäläiset mahdollisuudet saada se kierre käyntiin ja hypätä lopullisesti pois sairauden oravanpyörästä! Minä jos kuka tiedän, että se ei ole helppoa, mutta silti kaiken sen arvoista. Enkä väitä, että se käynnistyisi mitenkään automaattisesti välttämättä painon nousun myötä, mutta tekemällä työtä, olemalla rohkea ja avautumalla Elämään se on mahdollista. Tarvitaan vain pieniä tekoja oikeaan suuntaan, ja lopulta niistä muodostuu polku. Polku joka vie pois pakkojen ja rajoitusten yksinäisestä vankilasta kohti tulevaisuutta täynnä mahdollisuuksia, täynnä Elämää.
      Toivon Sinulle koko sydämestäni kaikkea sitä hyvää, mitä näet minun polullani, ja enemmänkin. Toivon kaikkea sitä hyvää, jonka Sinä totisesti olet ansainnut. Jatketaan yhdessä taistelua, Ystävä. <3

      Poista
  2. Hei Ida!

    Huh, vaikuttavaa asiaa ja kiitos siitä, sillä tämä aihe koskettaa tällä hetkellä myös minua oikein ajankohtaisena.
    Kuten totesitkin, fyysisen työn lisäksi painon nostoa tehdään ennenkaikkea sillä psyykkisellä puolella ja se jos mikä on sitä raskasta työtä! Olisipa helppoa, jos voisi vain jättää aivot narikkaan, syödä ja maata sen kummempia ajttelematta, mutta valitettavasti se suurin taistelu käydään juuri pään sisällä ja sitä sinä olet hienosti tekstissäsi kuvannut.
    Kaikenkaikkiaan painoa nostaessa kaikki kamalimmat pelot ja ahdistukset nousevat pintaan ja kasvavat mitä ihmeellisempiin mittasuhteisiin. Mörkö oikein lietsoo kauhistelemaan tulevaisuutta, muiden mielipiteitä, fyysisiä muutoksia ja kontrollin menettämistä. Mutta aikansa ahdistuksessa pyörittyään esille kuitenkin nousee se aito ilo ja ylpeys siitä, mitä on saanut aikaan. Ja tässä vaiheessa on hyvä puhua tunteistaan ja fiiliksistään. Sinäkin olet saanut purkaa tuntojasi hoitajallesi ja perheellesi ja se on varmasti auttanut. Ja mainitsemani riemu siitä, että huomaa, että "minä pysytn tähän" on varmasti kaiken tuskan arvoista. Pikkuhiljaa voimat palautuvat ja energia riittää muuhunkin kuin mörköä vastaan kamppailuun. Ruoan, syömisen, kaloreiden ja liikunnan ajattelu palaa niille kuuluville sijoille sen sijaan, että ne olisivat tärkeysjärjestyksessä ykkösenä.
    Kunhan jaksaa sitkeästi vain pysyä valitsemallaan tiellä, niin kaikki hyvä vielä koittaa, vaikka välillä usko meinaakin loppua.
    Sinä olet niin suurella sisulla ja hammasta purren matkannut eteenpäin, että en voi muuta kuin nostaa hattua sinulle ihana Ida! Minä tulen perässä, vaikka välillä mörkö meinaakin kampittaa. Sinun lämpimät sanasi ovat auttaneet jaksamaan. kiitos niistä ja tsemppiä sekä ihanaa toista adventtia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Nell ja kiitos kommentistasi! Et tiedäkään, kuinka paljon Sinun kannustavat ja rohkaisevat sanasi ovat auttaneet minua taistelussani! Sinulta tunnun saavan aina niin paljon sellaista ymmärrystä, joka vain toinen tätä taistelua käynyt voi tarjota, ja joka on jotakin korvaamattoman arvokasta. Kiitos siitä. Olet oikea Aarre Ystäväksi.
      Kommentissasi oli niin hyvin tiivistetty se, kuinka ankaran työn kautta on mahdollista vihdoin saavuttaa niin, niin paljon hyvää. Pidäthän sen mielessä myös itse vaikeina hetkinä? Paremmat ajat odottavat meitä molempia, Ystäväni. Yhdessä kuljemme maaliin ja saavutamme määränpäämme. Ei siis anneta periksi vaikeinakaan hetkinä, eikä anneta Mörön kampittaa, vaan jatketaan upeaa taisteluamme, toinen toisiamme tukien. Olemme Voittajia. Olemme Selviytyjiä. Olemme Sankareita. -Ja ylpeitä sellaisia! :)

      Poista
  3. Hei Ida!

    Saat todellakin olla erittäin ylpeä itsestäsi! Minäkin olen sinusta ylpeä! Teet ja olet tehnyt todella rankkaa työtä, ja palkinto siitä on nuo mainitsemasi itseluottamus, vahvistuminen, vapaus pakkoajatuksista, tila ELÄMÄLLE! Painon nostaminen vaatii sairastuneelta äärettömän paljon, sitä ei terve ihminen kykene millään tajuamaan! Koska se just ei ole vain lukeman suureneminen vaa'alla, vaan pään sisällä tapahtuvaa taistelua! Ja se taistelu vasta voimia viekin ja vaatii näin voimia itseltä käydä sitä taistelua ja vielä se voittaa! Olet Ida osoittanut kaikille ja itsellesi, että sinusta sitä voimaa löytyy!

    Minä taas kerran niin samaistuin kirjoittamaasi koska olen itse läpikäynyt saman! Ja voin kertoa, että olet niin oikealla tiellä ja asenne ja tahto ja voima niin kohdillaan että ei aikaakaan kun sinäkin olet samassa pisteessä kuin minä nyt! Minäkin olen erittäin onnellinen ja iloinen että sinä olet tässä nyt!

    Lämmin halaus sinulle ystäväni <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Katarina! Ja lämmin kiitos taas kommentistasi! Voi kuinka hyvältä tuntuu tietää, että Sinä tiedät ja tunnet, mitä käyn läpi, ja samalla esimerkilläsi osoitat, että sen läpikäyminen on mahdollista. Sinun kanssasi ystävystyminen on niin toipumistani kuin minuakin ajatellen parhaimpia asioita, mitä minulle on kuluneen vuoden aikana tapahtunut. Kuten kirjoitat, pian olen siinä missä Sinä olet ja pian olemme molemmat siinä, missä haluamme olla. Ja silloin yhä Ystävinä rinta rinnan kulkien. Halauksia, Sinusta onnellinen ja ylpeä. <3

      Poista