torstai 19. joulukuuta 2013

Haikeat hyvästit toimivalle hoitosuhteelle

Viimeksi tavatessani hoitajaani, kuten olen tottunut tekemään jo useamman vuoden ajan, oli niin minulla kuin hoitajallani tippa linssissä. Syy tähän oli se, että vuosien tiivis ja monella tapaa merkityksellinen yhteistyömme hoitajani kanssa oli tullut päätökseen, ja tapasimme siis viimeistä kertaa.

Olen saanut tuolta suhteelta paljon, paljon enemmän kuin mitä olisin voinut uskoa hoidon minun kohdallani kykenevän. Siksi haluankin omistaa tämän tekstini hoitajalleni. Pohdin siis sitä, millaista tukea olen hoitajaltani toipumiseeni saanut. Samalla tämä on kuvaus siitä, millä tavalla hoito voi parhaillaan auttaa silloin, kun se toimii.

Tämä hyvä ja hyödyllinen hoitosuhde kun ei ole mikään itsestään selvyys, eikä se ole ollut sitä omallakaan kohdallani, ei suinkaan. Oma toimiva suhteeni hoitajani kanssa on kulkenut pitkän ja vaiherikkaan matkan sairauteni ja toipumiseni varrella. Vaikka viime aikoina on se tarjonnut minulle paljon tukea, on mukaan mahtunut siis myös toisenlaisia aikoja.

Vuosia kävin hoidossa nimittäin pelko puserossa ja stressaantuneena, eikä hoitajanikaan pystynyt alamäkeäni pysäyttämään -miten voisikaan, jos en itse ollut siihen valmis. Huonoimpina aikoina tunsin meneväni hoitoon arvosteltavaksi ja tuomittavaksi. Pelkäsin jokaista tapaamistamme etukäteen ja tapaamisessamme yritin vain epätoivoisesti vakuutella kaiken olevan kunnossa, silloinkin kun todellisuus oli kaikkea muuta.

Vasta viimeisen parin vuoden aikana opin käyttämään hoitajaani omaksi avukseni toipumiseni tukemiseen. Sisäistin ajatuksen siitä, että hoitajani on siellä auttaakseen, ja tukeakseen omaa toipumistyötäni, ei arvostellakseen minua tai millään tavoin minua vastaan. Ja toisaalta: hän ei pystyisi minua pelastamaan, jos en itse tekisi töitä sen eteen. Siis vasta kun oma motivaatio ja valmiudet taistella sairautta vastaan olivat kohdallaan, pystyin myös hoidosta hyötymään. Ja vasta kuluneen vuoden aikana kehittyi tuo suhde sellaiseksi, että todellinen työskentely hoidossani pystyi alkaa, siis samalla kun se työskentely kykeni pääni sisälläkin alkamaan.

Mutta viimeisen puolentoista vuoden aikana olenkin sitten saanut hoitajaltani tukea noiden menetettyjenkin vuosien edestä. Tärkein ensimmäinen askel oli ylipäätään se, että opin hänen kanssaan jakamaan ajatuksiani ja tunteitani ja käsittelemään niitä keskustelemalla. Pitkään kun patosin kaikki ajatukseni ja tunteeni sisälleni, jolloin vaikeiden käsiteltävien asioiden vyyhti vain kasvoi sisälläni. Hoitajani kärsivällinen luottamuksen rakentaminen kuitenkin auttoi minua avautumaan, ja pikkuhiljaa, solmu kerrallaan, aloimme yhdessä purkaa tuota vyyhtiä.

Tätä vyyhtiä yhdessä keskusteluissamme avatessamme hoitajani on tarjonnut minulle sellaista ymmärrystä, että se on lieventänyt jopa yksinäisyyden kokemustani. Olen tuntenut, että tulen kuulluksi, minua ymmärretään, en ole taistelussani yksin, vaan olemme taistelemassa yhdessä rintamassa. Vaikka myös läheiseni ovat toki olleet tukenani, eivät he ole samalla tavalla pystyneet selittämään tai ymmärtämän ajatuksiani kuin sellainen, jolla on syömishäiriöisten kanssa työskentelystä vuosien kokemus. Ja sairauden yksinäisessä vankilassa tuon kokemuksen mukanaan tuoma syvä ymmärrys on tuonut minulle turvaa tielleni.

Samalla tämän ymmärtäväisen, positiivisen suhteen luominen hoitajaani on auttanut minua ylipäätäänkin muiden ihmisten kanssa. Olen siis tullut luottavaisemmaksi muita ihmisiä kohtaan, ja oppinut ottamaan apua ja tukea vastaan. Voisin kuvata asiaa niin, että kun tämä minulle tärkeä suhde osoittautui luottamukseni arvoiseksi, rohkaisi se minua valtavasti myös muuten laajentamaan sosiaalisia ympyröitäni ja avautumaan myös muille ihmisille.

Ennen kaikkea on kuitenkin muiden ihmisten suhteen lisäksi luottamukseni itseeni kasvanut. Hoitajani tarjoaman ymmärryksen avulla olen nimittäin oppinut paljon itsestäni, ja oppinut ymmärtämään minua itseäni. Hoitajani on tukenut positiivisen minäkuvani rakentamista. Ja olenkin sitä mieltä, että osa sitä, miten vahva nyt olen, on hoitajani ansiota. Hoitajani avulla en ole pelkästään oppinut hyväksymään itseäni, vaan oppinut, kuinka hieno ja kaunis, kuinka ainutlaatuinen ihminen todella olen.

Tämä oman vahvuuteni löytyminen on liittynyt myös ennen kaikkea siihen työhön, jota olen tehnyt Mörön päihittämisen suhteen. Sairastuneen pään sisällä myllää yleensä varsinainen ristituli sairaan ja terveen puolen välillä, ja hoitajani on auttanut minua sen oman terveen puolen löytämisessä, ja esiin tuomisessa ja vahvistamisessa, sekä realisoinut epärealistisia pelkojani ja sairaita kuvitelmiani Jokaisen tapaamisemme jälkeen olen tuntenut itseni vahvemmaksi ja voitokkammaksi taas seuraavaan erään Mörön kanssa.

Hoitajani onkin valanut minuun paljon lisää rohkeutta ja uskoa itseen, jota näissä taisteluissa tarvitaan. Hän on kannustanut minua aina ottamaan vielä sen seuraavaan askeleen ja rohkaissut lämpimästi eteenpäin ja valanut minuun uskoa, että siihen pystyisin.

Samalla omien voimieni ja uskoni itseen vahvistuessa ovat Mörön syöttäneet pelot menettäneet mahtiaan. Yhteistyömme aikana pelkoja käsittelemällä ja kohtaamalla olenkin päässyt monissa peloissani voitolle, tai ainakin tuntenut itseni vahvemmaksi menemään niitä päin.

Tärkein asia on kuitenkin, että hoitajani on valanut minuun postiiivisuutensa kanssa valtavasti toivoa. Itseluottamukseni kasvun ja omiin voimiini uskomisen myötä olen alkanut katsoa tulevaisuuteen rohkeammin. Hoitajani kanssa olemme puhuneet tulevaisuuden haaveista, ja olen alkanut aidosti itse myös luottaa niiden saavuttamiseen, tai mikä vielä tärkeämpää, siihen, että unelmat kantavat, ja ovat jo siksi merkityksellisiä, ovat ne sitten miten epärealistisia hyvänsä.

Tärkein opetus, jonka olen hoitajaltani saanut liittyykin juuri tähän positiiviseen suhtautumiseen. Se on se, että sen sijaan, että katsoisi aina sitä matkaa, joka on vielä kuljettavana, olen oppinut huomaamaan sen, mitä olen jo saavuttanut. Sillä vaikka matkaa minulla riittääkin paljon, olen päässyt jo pitkälle. Ja siksi pääsen vielä pidemmälle.

Olen kaikesta hoitajaltani saamastani avusta tavattoman kiitollinen, vaikka tuokin sana tuntuu kaiken kokemani rinnalla täysin mitättömältä. En olisi tässä, missä nyt olen, ilman hoitajani tukea. Voisin varmasti kirjoittaakin kilometrinpituisen tekstin siitä, kuinka polihoitajani on auttanut ja tukenut minua toipumisessani, kuinka hän on vetänyt minua takaisin elämään ja rohkaissut minua jokaisen hataran askeleeni ottamisessa. Nyt päätän kuitenkin tähän.

Vaikka tulenkin kaipaamaan ja tunnen yhä tarvitsevani hoitajani minulle luomaa tukea, tunnen nyt, että pärjään myös ilman häntä. Tunnen itseni nyt vahvemmaksi kuin koskaan aikaisemmin. Sillä tärkein asia, jonka polihoitajani on minulle näiden vuosien varrella opettanut on se, että minussa itsessäni on se voima, jolla tämä sairaus selätetään, ja niin se on meissä ihan jokaisessa. Sillä lopulta kaikki se hyvä ja voima, jota hoitajani on minussa synnyttänyt, on ollut minussa itsessäni, ja kun se on kerran syttynyt, sen pystyy sytyttämään joku toinenkin, vaikka minä itse.

Jätin siis polihoitajalleni hyvästit haikein mielin, sydän täynnä kiitollisuutta siitä, mitä olen häneltä saanut ja oppinut. Ja kuitenkin luottavaisin mielin sen suhteen, että omat siipeni kantavat jo ilman hänen tukeaankin, repussani kantaen aina kuitenkin matkassani mukana kaiken sen hyvän, mitä olen häneltä oppinut.

<3: Ida

13 kommenttia:

  1. Jälleen kyyneleet silmissä (liikutuksesta) luin tekstisi. Niin mielettömän kauniisti ja viisaasti kuvailit yhteistä matkaanne. En voi kuin aidosti ihailla rohkeuttasi. Sinun siipesi varmasti kantavat, olen siitä aivan varma. Tuokoon elämä sinulle paljon hyviä ja onnellisia hetkiä - sinä jos kuka olet kaiken hyvän ansainnut!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, kiitos kauniista kommentistasi! Nyt on vuorostani minulla kyynel silmäkulmassa.
      Täytyy tähän sanoa vielä, että olen seurannut blogiasi, ja samoin kuin Sinä sanot minulle, ihailen minä Sinussa suunnattomasti rohkeuttasi ja sitkeyttäsi omalla valitsemallasi tiellä kulkiessasi. Olkoon se tie täynnä Sinun arvoisiasi Ihania yllätyksiä! :)

      Poista
  2. Onko hoitosuhteesi siis päättynyt vai jäikö entinen hoitajasi vain pois työstä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos mielenkiinnostasi! :) Tarkemmin tästä ehkä myöhemmin, mutta hoitajani jäi siis pois, ja minä siirryn hoitoon muualle.

      Poista
    2. Ahaa, olisi kyllä mielenkiintoista lukea enemmänkin hoitoasioistasi, sillä varmasti moni voi saada niistä vinkkiä myös omiin hoitovaihtoehtoihin :)

      Poista
  3. Todella kauniisti kirjoitettu, Ida. Toivottavasti hoitajasi lukee tämän postauksen.

    Itse olen erityisen onnellinen siitä, että "ehdit" sumuisempien vuosiesi jälkeen kokea vielä näin hyvän ja intensiivisen työskentelyjakson hoitajasi kanssa. Jakson, joka lopullisesti nosti Sinut pinnalle.

    Kaikista onnellisin olen kuitenkin siitä, että olet nyt niin vahvoilla, että koet että pärjäät jo myös ilman hoitajasi tukea, vaikka ihan varmasti tulet häntä ja hänen ymmärtäväistä, viisasta ja lämmintä tukeaan kaipaamaan. Mutta yhtä varma olen siitä, että olet kätkenyt kaikki hänen viisaat sanansa ja lohtunsa sydämeesi, mistä voit niitä aina ammentaa ja muistella tiukan paikan tullen.

    Olen todella onnellinen siitä, että sait kokea ja toipumisesi tielle osui näin rakentava ja toimiva ihmiskontakti. Sellaisen soisi jokaikiselle sairastavalle. Se voi olla ihan ratkaisevaa toipumisen kannalta. Joten iloitsen kanssasi, Ida, että kohdallesi osui tällainen aarre! Nyt vain luottavaisin ja rohkein mielin eteenpäin! Olet ollut todella vahva ja sisukas, ja olet sitä edelleen. Olet tehnyt suuren työn vaikka työsarkaa onkin vielä edessä. Mutta tulet pärjäämään myös "omillasi". Siitä olen ihan varma!

    Sillä - niinhän se on, että kaikella on aikansa. Ihmiset kohtaavat elämässä, välillä kuljetaan pidempi matka yhdessä, välillä lyhyempi. Se on sitä: Elämää, joka tuo ja vie. Mutta hyvät muistot jäävät aina sykkimään.

    Lämmin halaus, Ystäväni! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos Ihanasta kommentistasi Andrea!
      Voi kuinka minä toivoisinkaan Sinulle vähintään yhtä hyvää hoitokontaktia kuin se, josta minä olen saanut nauttia. Olisit totisesti ansainnut sellaisen tukemaan omaa hienoa ja rohkeaa työtäsi. Ja toisaalta taas tiedän, että niin Sinä kuin minäkin pärjäämme joka tapauksessa. Sillä kuten kirjoitin, meissä itsessämme on se voima, jolla tämä sairaus selätetään
      Ja kuten sanot, ihmiset kohtaavat elämässä. Ja minä olen ikionnellinen siitä, että olen kohdannut Sinun kaltaisesi aarteen, ja saamme kulkea tätä matkaa yhdessä. <3

      Poista
  4. Hei Ida!

    Uskon, että olet kevein sormin ja haikein mielin kirjoittanut tätä postausta ja oletkin siihen kauniisti ladannut tunteesi ja mietteesi, nyt kun yhteistyö polihoitajasi kanssa päättyi.
    Teillä on ollut vahva ja luottamuksellinen suhde ja se on kokenut niin vasta kuin myötämäkiä toipumisesi tietä mukaillen. Ihmeisiinhän hoitajat eivät pysty, he eivät voi parantua meidän puolestamme, mutta he voivat saada omat voimavaramme uuteen käyttöön. Valjastettua ne tukemaan toipumsitamme.
    Tunnistan tuon tunteen, josta kerroit hyvin kuvaavasti. Hoidon alussa ja sairauden ollessa kiivaimmillaan, hoitotahoa pelkäsi enemmän kuin arvosti. Tuntui, että hoitajat ja lääkärit olivat omaa itseä vastaan ja keksimässä mitä kauheampia suunnitelmia pään menoksi! Todellisuudessa he kuitenkin olivat juonittelemassa sairautta vastaan, mutta sitähän ei pipi pää tajunnut sillä hetkellä. Nyt kun olet toipunut jo hienosti, olet osannut kohdata vanhat ajat ja nähdä hoitajasi hyvät aikeet. Hän on totisesti saanut sinut uskomaan itseesi ja rohkeasti etenemään kohti esteitä ja vaikeita asioita. Olet kasvanut ihmisenä ja ottanut vastuuta toipumisestasi. Näissä asioissa hoitaja on ollut tukenasi.
    Toivon, että uusi hoitosuhteesi pääsee edes lähes samalle tasolle, jolla olet edellisen hoitajasi kanssa ollut ja saavutatte hyvän keskinäisen luottamuksen. Nyt olet jo vahvoilla, mutta tukea, ei sairaudesta irti rimpuillessa ole koskaan liikaa.
    Kaikkea hyvää jatkoon hoitotaholla ja ihanaa joulunodotusta ihana Ida! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Nell! Ja kiitos taas Sinullekin kommentistasi, ymmärryksestäsi ja vertaistuestasi! Vaikka tunnistatkin hyvin sen, mitä kirjoitin vaikeudesta aluksi ottaa apua vastaan, en voi muuta kuin ihailla sitä muutosta ja edistystä, joka Sinussa on nimenomaan tämän asian suhteen tapahtunut. Ihailen sitä, miten osaat nykyään ottaa tukea vastaan, jopa pyytää sitä, ja käyttää sitä oman hienon työsi tukemiseen. Ja uskon, että tämä taito oi hyvinkin olla se ratkaiseva askel toipumisesi kannalta. Sillä se kertoo tärkeää kieltään siitä suuresta muutoksesta, joka Sinussa on tapahtunut. Siis siitä motivaatiosta, itsesi tuntemisesta, oman tiesi löytämisestä ja tahdon lujuudesta, jolla käyt tätä taistelua. Ihanaa joulunodotusta myös Sinulle sisupussi! <3

      Poista
  5. Hienosti yhteistä aikaanne kuvaat.

    Kuten edelliset, myös minä tunnistan omasta hoitosuhteesta paljon samanlaisia ajatuksia, vaikka se vielä kesken onkin.

    Toisaalta, kuten Andrea aiempana osuvasti toteaa, myös minusta upeaa on nimenomaan se, että on aika jatkaa matkaa. Käännät taas yhden lehden elämässäsi. Se on osa sitä luopumisprosessia, josta tässä kaikessa on myös kyse. Samalla kun teet tilaa uudelle, joudut luopumaan niistä asioita, jotka ovat sinut vuosiksi täyttäneet. Ja sitä saa (ja vähän pitääkin) surra, vaikka eihän se kaikki ole todellakaan ollut hyväksi. Ja koska paraneminen vaatii surutyötä ikävistä asioista, lienee loogista, että lopulta hyväksi kääntyneitä asioita tulee myös surruksi.

    Sen toivon Sinun kuitenkin muistavan, että vaikka yhteinen matkanne tältä erää päättyy, ei se kuitenkaan tarkoita, ettet saisi tarvita tätä hoitajaa tai jotain toista, päin vastoin! Se oikeus (ja velvollisuus) Sinulla säilyy, itse asiassa lopun elämää!

    Ja koska aina välillä huomaan miettiväni asioita työntekijänäkökulmasta, uskon vilpittömästi, ettei hoitajasi pistä pahaksi, jos kuulee Sinusta joskus myöhemmin. Itse ainakin olen iloinnut, kun entiset asiakkaat tulevat kertomaan, mitä nyt kuuluu ja jopa uskaltavat pyytää apua, vaikka ei varsinaisessa asiakassuhteessa enää oltaisikaan.

    Rauhallista Joulunaikaa!
    Täyttyköön joulusi kaikella sillä hyvällä, minkä eteen olet töitä tehnyt ja tuokoon Uusi Vuosi tullessaan vielä rutkasti lisää!

    Kohti uusia suhteita ja sisältöjä, mitä ikinä ne sitten ovatkaan <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lämmin kiitos Sinullekin kommentistasi Jen! Tunnuit siinä hyvin tavoittavan ajatuksiani ja mietteitäni, ja toit esille monta viisasta ajatusta myös työntekijän näkökulmasta! :)
      Muistathan myös itse sen, että Sinulla on täysi lupa olla heikko, hakea tukea ja turvaa, kun siltä tuntuu? Kenenkään meistä ei tarvitse jaksaa yksin
      Toivon Sinulle koko sydämestäni mitä parhainta joulunaikaa. Täyttyköön odotuksesi ja toiveesi, joita Sinulla on joulun suhteen, ja tuokoon se mukanaan Sinulle kaikkea sitä hyvää, minkä olet ansainnut! Voimahalaus <3

      Poista
  6. Hei Ida!

    Hyvästit ovat aina haikeita, ikävä kyllä. Varsinkin kun takana on noin hyvä suhde kuin sinulla ja hoitajallasi on ollut! Lohduttavaa tässä on se, että hoitajasi lähtee pois tilanteessa missä sinä olet jo näin vahvoilla kuin olet! Että osaat ottaa nämä hyvästit tällä ihailtavalla tavalla kuin otat! Tallennat sydämeesi kaikki ne teidän yhteiset hyvät jutteluhetket ja kaiken sen tuen ja avun jotka hoitajaltasi olet saanut. Kannat niitä mukanasi ja muistot voivat vielä auttaa sinua yhä enemmän eteenpäin!

    Ihmiset tulevat ja menevät elämässä. Jotkut viipyvät siinä vain hetken, jotkut pidempään. Hyvissä suhteissa ne jättävät ikimuistoiset jäljet jotka vielä vuosienkin jälkeen ovat nähtävissä. Tämä hoitosuhde taisi olla juuri sellainen.

    Lämpöinen halaus!

    <3<3<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Katarina!
      Ja voi kuinka oikeassa jälleen oletkaan: toden totta olen nyt niin vahvoilla, että tämän hoitosuhteen voin turvallisemmin mielin jättää jo taakseni. Eikä se suinkaan tarkoita sitä, että jättäisin taakseni kaikkea oppimaani, vaan päinvastoin: se kakki hyvä auttaa vielä ponnistelemaan vieläkin pidemmälle.
      Ja kyllä: ihmiset tulevat ja menevät elämässä. Onneksi Sinä, Ystäväni, olet tullut elämääni. Ja mikä parasta, me emme ole menossa toistemme rinnalta mihinkään. Sillä meidän välillemme on muodostunut jotain vielä arvokkaampaa kuin hoitosuhde: ystävyys. Olet tuonut jo nyt niin paljon hyvää elämääni, niin paljon hymyä, tukea ja iloa, että olen siitä tavattoman kiitollinen. Onneksi taas pian näemme!
      Halaus <3

      Poista