tiistai 16. heinäkuuta 2013

Ulkomaanmatkaaja

Seison laivan kannella katsellen kohta taakse jäävää satamaa. Aurinko paistaa vasten kasvoja ja lämmittää, mutta onneksi pieni tuulenvire viilentää mukavasti. Taivas on melkein sininen, muutama hassu pilvenhattara vain leikittelee taivaalla. Meri tuoksuu suolaiselta, tai sitten vain kuvittelen niin. Lokit kiljuvat ja liitelevät merenpinnan yläpuolella. Ympärilläni on minulle kaikkein rakkaimmat ihmiset, oma perheeni. Lisäksi kannella on muitakin lomailijoita, muitakin jotka odottavat kärsimättömänä sitä, että laiva irtoaisi satamasta ja matka voisi kunnolla alkaa. Heillä kaikilla on kasvoillaan samanlainen ystävällinen hymy kuin minullakin, hymy, joka viestii tyytyväisyyttä. Tunnen olevani yksi heistä. Perhoset lentelevät jo malttamattomana vatsanpohjassa, ja sitten viimein, viimein koittaa se hetki, kun laiva lähtee liikkeelle. Vilkutan hyvästiksi Mörölle, joka saa jäädä rannalle ruikuttamaan. Tästä se alkaa.

Tällaisista tunnelmista alkoi viime viikon maanantaina minun ensimmäinen yönyli kestävä ulkomaanmatkani vuosiin. Ja yhtä hyvissä tunnelmissa se jatkuikin, aina siihen saakka kun tiistai-iltana kaaduin väsyneenä sänkyyni ja painoin hymyssä suin pääni omaan tyynyyni. Tässä nyt sitten hieman lisää matkakertomusta kuvien kera.

Kuten olen kertonut, olivat ulkomaanmatkat perheelleni varsin tavallinen tapa viettää yhteisiä lomia ollessani lapsi. Ja vaikka monissa hienoissa Euroopan kaupungissa on tultukin käytyä, olivat etenkin pienempänä lapsena minulle nimenomaan nämä risteilyt se kaikkein mieluisin kohde. Siksipä en ollutkaan yhtään pettynyt, että nyt, kun sairaus ei ollut enää niin esteenä pienelle matkalle, valikoitui kohteeksemme kesäinen Tukholma, vaikka toki en tällä kertaa rynnännytkään sinne pallomereen.

Sen verran innoissamme taisimme olla koko perhe tästä lomastamme, että olimme jo hyvissä ajoin satamassa. Ja kuinka ollakaan, ei edes matkaselvityksessä ollut ruuhkaa, joten pääsimme hyvissä ajoin myös laivaan. Ensiksi nautimme siis juomat kannella, ja ihastelimme maisemia laivan irrotessa maankamarasta. Iloksemme saimme myös nauttia merinäköalasta hyteistämme, sillä pikainen tutustuminen hyttiin osoitti, että myös nissä oli lähes koko seinänlevyiset ikkunat, mikä sopi minulle siis paremmin kuin hyvin!

Huoneeseen tutustumisemme jälkeen alkoikin jo meidän perheemme naisväen shoppailujalkaa vipattaa, joten suuntasimme kohti tax free-myymälää. Aikamme hienoja merkkivaatteita ja laukkuja ja kauniita koruja ihasteltuamme tarttui matkaan jos minäkinlaista karkkia ja suklaata tuliaisiksi sekä tietysti itselle kotiin vietäväksi.

Aikamme ostoksia tehtyämme siirryimme seuraavaan baariin. Pysyttelin edelleen limulinjalla, mutta vaadin saada juomaani sentään hienon loistavan drinkkitikun. Mieleeni muistui, kuinka aikoinani abi-risteilyllä oikein keräilimme niitä kilpaa parhaan ystäväni kanssa! Baarin vieressä oli myös kaikenlaisia hedelmäpelejä ynnä muita kolikkosyöppöjä, joihin oli pakko tietysti heittää viimeisetkin kolikkomme. Minä ja Fanny onnistuimmekin aikalailla tuhlaamaan niihin pussimme (tai no isämme pussin) kilisevän sisällön, mutta äitimme sitä vastoin onnistui jopa voittamaan sievoisen summaan, lottoaakohan meidän perheessä vallan väärä henkilö?

Illalla meillä olikin sitten varattu päivä laivan Buffet'sta. Onneksemme olimme onnistuneet saamaan siinäkin pöydän merinäköalalla ja vieläpä aivan herkullisen jälkiruokapöydän vierestä, aivan täydelliset paikat siis! Aloittelin suosikeillani eli erilaisilla äyriäisillä. Alkupalalautaseltani löytyi muun muasssa jättikatkarapuja, marinoituja sinisimpukoita, mustekalaa ja kaviaaria. Kunnolla luksusherkkuja siis! Tämän annoksen jälkeen santsasin vielä useampaan kertaan ja pääruoaksi nautin vielä yllättävän meheviä lihapullia perunoiden kera. Vaikka lihapullat eivät aivan lapsuuden mummollani lihapullille vetäneetkään vertaa, maistuivat ne todella hyvin pitkästä aikaa. Ateriani päätin ähes parin tunnin herkuttelun jälkeen suklaajäätelön tuoreiden mansikoiden kera ja lastenpöydästä pihistämiini karkkeihin.

Huolimatta ennakkovaroituksistani ja kaikesta etukäteisvitsailusta en suinkaan ollut se ensimmäinen, jolla alkoi väsy painaa illalla. Kun siis Fanny suuntasi jo pian ruokailun jälkeen hyttiimme lehtiä lueskelemaan, päätin minä ottaa harvinaislaatuisesta tilaisuudesta kaiken irti ja suuntasin vielä vanhempieni kanssa karaokebaariin. Vaikka itse en laulukaveria löytänytkään (paras ystäväni kun ei tällä reissulla ollut mukana...) enkä yksin kehdannut mennä lavalle rääkymään, lauloin äitini kanssa pöydästämme käsin kyllä täysillä mukana! Välillä tosin pysähdyin jopa kuuntelemaan varsinaisia laulesityksiäkin, niin kova taso tuntui tässä kisassa olevan!

Aamulla, hytin hyvistä sängyistä huolimatta huonosti nukutun yön jälkeen, olimme varanneet jälleen aamiaisen buffetista. Onnekseni löysin myös sieltä kaurapuuroa ja marjoja, sillä ilman niitä ei aamuni tunnu lähtevän käyntiin! Lisäksi maistelin vesimeloonia, sitä kun tulee harvemmin kotona nautiskeltua. Myös tämän hedelmän yhdistän isovanhempiini, lapsena kun siellä kesällä ollessamme ostivat isovanhempamme minulle, fannylle ja serkuilleni ison vesimelonin, jonka jaoimme aikalaila neljään osaan ja nautiskelimme iltapalan päätteeksi.

Aamiaisen jälkeen suuntasimme jälleen kannelle katsomaan, kuinka laiva lipui Tukholman saariston läpi kohti määränpäätänsä. Ympärillämme näkyi pikkuriikkisiltä näyttäviä purjeveneitä, muutama iso risteilyalus ja toinen toistaan upeampia vanhoja huviloita. Onnekseni myös huomasin, että perinteinen huono tuurimme lomasäiden suhteen ei tällä kertaa enää seurannut meitä; ilma oli mitä mainioin!

Saavuimme bussilla satamasta Tukholman rautatieasemalle, johon jätimme laukut säilytykseen, minkä jälkeen suuntasimme kohti vanhaa kaupunkia. Kävelimme ihanassa auringonpaisteessa pitkin vanhan kaupungin mukulakivikatuja. Olin vanhasta kaupungista todella vaikuttunut. Siellä todella voi tuntea historian havinan, ja pitkän tarinan, jonka sen kadut taakseen kätkevät. Katsellessa iloisia ihmisiä terassilla, kauniita kivitaloja, turisteja napsiessa kuvia ja vierivieressä olevia turistipuoteja voi melkein unohtaa, kuinka lähellä loppujen lopuksi onkaan omaa kotikaupunkiaan. Aika tuntuikin hetkeksi pysähtyvän, ja kuvittelin olevani jo varsinainen maailmanmatkaaja!

Vanhan kaupungin pikkuputiikista mukaamme tarttui erilaisia muumitavroita: lasinalusia, pöytätabletteja ja magneetteja laivalta ostamamme munakellon kaveriksi. Ruotsista Suomeen kuuluisi ehkä tuoda toisenlaisia tuliaisia, mutta mitäpä armottomat muumifanit itselleen mahtavat! Vanhassa kaupungissa kävimme myös viehättävässä lahjatavaraliikkeessä, jossa oli mitä suloisimpia pehmoleluja, sekä herkkukaupoissa, mutta koska matkalaukkumme jo repeili liitoksistaan laivakarkkiostoksistamme enkä lelujakaan tuntunut kaipaavan tällä kertaa, onnistuin pidättäytymään näistä houkutuksista.

Vanhasta kaupungista palattuamme aikaa oli vielä hetkinen, joten vaikka olimme kiven kovaa vannoneet ennen reissua, että yhteenkään tutunvaateketjun liikkeeseen emme tällä reissullame poikkea, mistäpä löysimme lopulta itsemme? Yhdestä (tai no parista...) Tukholman lukuisista H&M:stä tietysti!

Kierroksemme jälkeen olikin sitten aika palaillan juna-asemalle, josta pääsimme kätevästi lentokentälle. Ja ensimmäinen, vaikkaki lyhyt sellainen, lentomatkani vuosiin pääsi alkamaan, ja samalla reissumme alkoi olla yksi kultainen muisto muiden hyvien muistojen joukossa.

Entäpä mitä Mörölle sitten kuului matkan aikana? Se raukka oli jäänyt yksin satamaan itkemään. Silloin tällöin se sai uitua laivan kiinni ja nosti päätään pinnalle, mutta vain satunnaisesti kiinnitin siihen edes huomiota, ja silloinkin upotin sen säälimättä niin syvälle kuin vain mahdollista. Sillä tämä oli matkakertomus, johon Mörkö ei mahtunut. Tämä oli matka (ainakin melkein kokonaan) ilman Mörköä, ihan vain perheen kesken, ihan kuin ennen.

Kotiuduttuani tunsinkin itseni onnelliseksi. Kaikki oli reissulla sujunut suunnitelmien mukaan, ja olin nauttinut täysin siemauksin joka hetkestä. Mutta vaikka reissu oli ollut lyhyt, sain jälleen kokea sen tutun tunteen, jonka muistan jokaiselta matkaltamme. Sillä oli reissu ollut miten onnistunut hyvänsä, parasta matkustelussa on aina kotiin palaaminen. Oma sänky kullan kallis.

<3: Ida

1. Sinun blogisi on varsinainen hyvän mielen blogi:') ihanaa Ida!

1. Kiitos, ja Sinä sitten olet varsinainen hyvänmielen tuoja näiden kommenttiesi kautta! :) <3

2. Hei taas Idaseni!

Kiitos ihanasta matkakertomuksestasi! Kuten S jo tuossa yllä kommentoikin on blogisi tosiaan varsinainen hyvän mielen blogi! Vaikka usein vaikeita ja rankkoja aiheita käsitteletkin, niin aina rakentavassa mielessä ja hengessä. Ja tällä kertaa oli itse aihekin kuin hulmuava kesätuulahdus jo tematiikaltaan. Erityisesti tuo runollinen alku Sinun lahjakkailla kertojantaidoillasi kerrottuna oli ihana ja sai mielen tasolla itsenikin jo sinne laivan kannelle... Ja osasitpa pitää minua jännityksessä ihan alusta loppun asti, kun kovasti täällä mietin mitä kautta tai millä kulkuvälineellä palasitte Tukholmasta kun vain yhden yön olitte reissussa (molempiin suuntiin risteillessähän kun menee yleensä se kaksi yötä...). Mutta tulittekin luksuks-lentäen takaisin :). Vaan olihan tuo jo pitkä matka olla yhden yön yli reissussa, kun et ole vuosiin sitä tehnyt! Ja varsin ihanalta tuo matkanne kuulosti ja näyttikin! Ihania kesäisiä kuvia ihanasta iloisesta kauniista Idasta ja Fannysta matkan päältä. Tukkis on kyllä aivan ihana kaupunki ja olenkin tässä muutaman kerran heittänyt vihjeenomaisesti äidilleni, että olisi kiva tehdä kesäristeily Tukholmaan tai vaikkapa vain Maarianhaminaan... Mutta vielä ei ole äiti ottanut onkeensa vihjettä... ;)

Tosi upeaa, että Mörkö sai kyytiä jo lähtiessänne ja, että jäi avuttomasti kakkoseksi meren kuohuille kun yritti uida laivan kiinni... Niin sitä pitää!

Ehkäpä ensi kesänä teettekin matkan sinne Kööpenhaminaan, josta myös olet niin unelmoinut! Ja silloin on Mörkö jo toivon mukaan toinen jalka haudassa... ;)

Lisää ihania kesäpäiviä Sinulle edelleen toivotellen!

Rakkaudella.

1. Heippa Ystäväiseni! Ja kiitos taas kommentistasi! Sinun kommentisi ovat aina niin ihanan kannustavia <3
      Tukholma on kyllä ihana kaupunki, joten suosittelen ehdottomasti siellä käymistä. :) Ehkäpä voisit ehdottaa äitillesi suoraan risteilyä tai sitten ostaa vaikkapa teille liput lahjaksi, jos hänellä sattuu vaikkapa olemaan jotkut päivät tässä kesällä, kuten minun isälläni oli syntymäpäivät juuri matkalla ollessamme :) Pieni irtiotto arjesta tekee kenelle tahansa hyvää, mutta erityisesti meille, jotka olemme helposti samoihin tuttuihin kaavoihin kangistuvia ja rutiineja toistavia. Jos siis tällainen pidempi reissu ei onnistu, kehoitan Sinuakin toteuttamaan edes pieniä irtiottoja arjessasi, näin saat paitsi piristävää vaihtelua myös vähän etäisyyttä sairauteen. Tämän olen ainakin itse huomannut.
      Niin ja lentäen tulimme takaisin kun kaksi unetonta yötä laivassa ei houkutellut! :)
      Piristäviä ja nautinnollisia kesäpäiviä Sinulle! Olet usein ajatuksissani <3

3. Hei Ida!

Ihanan mukaansa tempaavasti kirjoitit matkastanne! Taas kerran voin vain todeta, että perässäni tulet! Kykenin NIIN eläytymään ihan kaikkeen mistä kirjoitit, ihan hyttiä myöten! Meillä oli nimittäin äitini kanssa tapana tehdä risteily Tukholmaan kaksi kertaa vuodessa, kerran keväällä ja kerran syksyllä! Veljeni sai bonuspisteillään meille aina luksushytin, joten meilläkin oli tuo hieno hytti isoine ikkunoineen! Ja aina Buffesta varattu sekä illallis- että aamupalapöydät!

Mutta mikä tärkeintä: kun äitini kanssa lähdimme matkaan ja laiva irroitti köytensä, alkoi minun "loma" anoreksiasta ja se kesti aina siihen asti kunnes tulimme takaisin Helsinkiin! Olin siis tuohon aikaan vielä huonossa kunnossa. Mutta näinä päivinä kun äitini kanssa matkasin päätin ottaa kaiken ilon irti matkasta enkä antaa sairauden tulla väliin! Ehkä jo senkin takia koska äitini matkani kustansi kaikin puolin enkä halunnut tuottaa hänelle pettymystä käyttäytymällä sairaasti. Näin sain siinä sivussa ikään kuin itsekin luvan nauttia! Ja saimme äidin kanssa nauttia toistemme seurasta ihan vain kahdestaan!

Parasta tosiaan on kotiin palaaminen ja se seikka, että onnistuneen matkan jälkeen voi uudella innolla odottaa seuraavaa!

Lämmin halaus <3

1. Hei Katarina ja lämmin kiitos Sinullekin kommentistasi!
      Mukava kuulla, että myös Sinulla oli myös sairautesi aikana hetkiä, kuten nuo risteilyt, jolloin pääsit irtautumaan sairaudesta. On ihana tunne, kun saa hetken lomaa sairaudestaan. Mutta varmasti vielä ihanampaa on, kun tietää, että matkalta palattuaan voi jatkaa tätä lomaa sairaudestaan, kuten Sinä varmasti koit Tallinnan-reissullanne. Siitä olisi kiva kuulla lisääkin, vaikka sitten kun tavataan!:)
      Olet vahva ja ihmeellinen nainen, ja iloitsen joka kerta kuullessani, että kuljen jalnajäljissäsi. Muista kuitenkin,että Sinunkaan ei aina tarvitse olla ihan niin vahva ja ihmeellinen, myös Sinä saat tukeutua. Minä ainakin kuuntelen, jos vain haluat. Halaus <3

4. Nauranpa vieläkin varsinkin tätä mörkö-osastoa. Oli tosi hauskasti kirjoitettu juttu kaikkinensa ja mikä parasta, matka oli kaikinpuolin onnistunut. Onnea ja iloa Ida.
    Maija

1. Kiitos, joskus elämässä pitää ottaa huumorivaihde päälle, ja joskus jopa nauraa vaikeillekin asioille! :) Aurinkoisia kesäpäiviä sinnekin :)

5. Tosi hienosti kirjotettu teksti ja oli kyllä ihana matka<3 näistä jää ihanat muistot, jotka tsemppaa eteenpäin. Nähdään pian! :)

1. Kiitos kommentistasi taas Rakas! On totta, että matka on nyt Ihana muisto muiden kultaisten muistojeni joukossa muistojeni aarrearkussa, kuten niin monet muutkin Sinun kanssasi koetut hetket. Ja ne todella auttavat minua jatkamaan eteenpäin. Kiitos, olet tärkeistä tärkein! <3

6. Aivan ihana postaus Ida, olen niin iloinen puolestasi! Palailit lapsuutesi tunnelmiin Tukholman risteilyn myötä ja sait maistaa vapautta ilman anoreksiaa, sen olet totisesti ansainnut! Arjessa teet niin paljon työtä mörön kouluttamisessa, että olit nyt hyvin ansaitulla lomalla.
    Minäkin muistan lapsuuden risteilyiltä tax free-myymälät ja buffetit. Jotenkin ruokailu ja nautiskelu aina kuuluvat osaksi risteilyjä ja ihana huomata, kuinka sinäkin osasit niistä nauttia, se on todella iso juttu! Säätkin suosivat reissuanne ja tuliaisiakin tarttui mukaan vino pino. Mitäpä muuta sitä risteylyltä voisi toivoakaan? Ja vielä lento kotiin, todella luksusta, nyt alkoi minunkin tehdä mieli reissuun! ;D
    Ihania kuvia, pystyin oikein eläytymään meritunnelmaan, ja kuvissa oli yksi loistava tähti, se olit sinä kaunotar! <3

1. Voi kiitos Sinullekin Ihana Nell Ihanasta kommentistasi! Kuten kuvailit, oli minun reissuni todella onnistunut, ja mikä parasta sain sen viettää rakkaiden ihmisten kanssa enimmäkseen ilman Mörköä.
      Hyvä, jos Sinullakin alkoi tulla matkakuumetta, sillä reissuhan on Sinullakin jo ensi viikolla edessä, nimitäin tänne Helsinkiin! :) Matkan kun ei aina tarvitse olla pitkä eikä pointtina ole kohde tai määränpää, vaan lopulta matkasta nauttiminen on kiinni itsestä, omasta asenteesta ja siitä, minkälaisen siitä tekee. Jätä Sinäkin siis Mörkö sinne kotikulmille ja tee pääkaupunkiseudunreissustasi paras mahdollinen! Sillä aivan samoin olet Sinäkin onnenhetkesi ansainnut Ihana! Haleja tapaamistamme odotellen <3