lauantai 25. toukokuuta 2013

Vaikea päätös

Olen jo jonkin aikaa tottunut käymään lauantaisin tanssitunnilla. Tanssimisesta on muodostunut minulle tärkeä harrastus, joka on antanut minulle paljon. Toisaalta tämä harrastukseni on myös syönyt minua ja sen toteuttaminen kesän aikana alkoi muodostua hankalaksi. Yhtäkkiä huomasinkin olevani tilanteessa, jossa minulle rakkaasta harrastuksesta oli muodostunut ongelma. Olin siis vaikean päätöksen edessä, ja lopulta päädyin tanssiharrastukseni lopettamiseen, ainakin näin väliaikaisesti. Päätös oli todellakin vaikea, ja huomasin jopa itkeväni päätöstäni kyyneliin saakka ja unissanikin miettiväni asiaa. Seuraavassa pohdin sitä, mikä merkitys tanssiharrasuksellani oli minulle, miksi kuitenkin päädyin lopettamaan sen ja millaisia tunteita tämä päätös minussa herätti.

Tanssiharrastukseni oli minulle nimittäin paljon enemmän kuin liikuntaa, ikävästä pakkoliikunnasta puhumattakaan. Nautin aidosti siitä liikunnan tuomasta hyvästä olosta, jonka sain tanssimisesta. Tanssiminen toi minun maailmassani koko liikunnalle aivan uuden merkityksen. Se ei ollut enää pelkkää pakonomaista, yksinäistä puurtamista, vaan aito hyvänolon lähde. Tanssiminen oli minulle harrastus, josta todella nautin. Tanssiessani tunsin sykkeen noustessa samalla hymyn nousevan leveästi kasvoilleni, huomasin irroittelevani ja usein laulavani ilosta tanssikappaleitamme ääneen. Tanssiessani tunsin todella eläväni.

Tämä nautinnon tunne johtui pitkälti siitä, että tanssiessani koin myös suunnatonta vapauden tunnetta. Tanssituntini olivat hetkiä, jolloin pääsin irti minua muuten stressaavista tai ahdistavista arkeeni liittyvistä asioista. Tavallisesti mielessäni pyörii tyypillisesti monta murhetta yhtäaikaa, mikä lienee sairaalle ja ongelmien kanssa painivalle ihmiselle melko tyypillistäkin. Tanssiessa nämä murheet kuitenkin unohtuivat, ja keskityin vain liikkeeseen, musiikin rytmiin ja tanssimiseen. Tanssiessani oli hetken aikaa vapaa.

Tanssiharrastukseni antoi minulle myös mahdollisuuden tutustua uusiin, ihaniin ja samanhenkisiin ihmisiin. Arkeni on melko yksinäistä ja myös kävelylenkkini hoidan yksin. Tanssitunnille meninkin yleensä aina hyvissä ajoin, jotta olisin ehtinyt vaihtaa kuulumisia muutaman tanssiryhmäläiseni kanssa.

Yksi näistä tärkeistä ihmisistä oli tanssiopettajamme. Hänen ihana positiivisuutensa ja ihana kasvoja korostava hymynsä oli tarttuvaa. Vaikeankin aamun tai jopa ahdistavan viikon jälkeen tulin lähes poikkeuksetta joka kerta tanssitunnilta hymyssä suin ja täynnä uutta virtaa. Tanssiopettajamme puhalsi tiedostamattaan minut täyteen positiivista energiaa ja hyvää oloa.

Tanssiessa tunsin todella kuuluvani tuohon meistä tanssijoista ja opettajasta muodostuvaan ryhmään, olevani osa yhteisöä. Tanssiryhmässäni tunsin olevani hyväksytty juuri sellaisena kuin olen. Minun ei koskaan tarvinnut hävetä itseäni, vaikka en olisi ihan kaikkia liikkeitä oikein tehdäkään. Tanssiessani uskalsin olla minä.

Ja tanssimininen nimenomaan tuntui minulta. Se oli oma harrastukseni, jossa tunsin olevani minä. Tanssiminen oli oma kiinnostuksen kohteeni, oma harrastukseni, jossa pääsin pois niin vanhempieni kuin sairauden määräysvallasta, ja sain tehdä juuri niin kuin minä halusin. Tanssiessa olin ryhmästä huolimatta kuitenkin vain itseni varassa. Tanssiminen oli siis oma juttuni. Lantiota latinalaistanssien rytmissä pyörittäessä tunsin myös kaivavani esiin minusta työntyvää naisellisuutta, sitä aitoa naisellista Idaa.

Tanssiminen auttoi minua myös oman itseni ja etenkin kehoni hyväksymisessä.  Tanssiminen oli samalla minulle myös omaan kehooni tutustumista, ja omien rajojeni etsimistä. Tanssiessani tunsin käyttäväni kehoani, tarvitsevani sitä, ja huomasin jopa kaipaavani minulta vielä puuttuvia lihaksia. Juuri tanssisalissa ja sen suuren kokovartalopeilin edessä koin myös ensimmäisen todellisen ahaa-elämyksen liittyeni kehoni vielä turhan riutuneeseen muotooni, mikä on ehdottomasti auttanut minua realisoimaan kehokuvaani. Ja tanssiminen sai minut haluamaan entistä voimakkaammin tuon kehon normalisoitumista ja vahvistumsta, jotta pääsisin ottamaan siitä parhaan hyödyn irti. Tanssiharrastukseni tuki siis minua myös toipumisessani, sillä se kannusti ja motivoi minua saamaan itseni parempaan kuntoon, jotta lihakseni vahvistuisivat ja jaksaisin enemmän.  Tanssiessani tunsin olevani yhtä kehoni kanssa.

Mutta miksi sitten lopetin tämän kaiken hyvän? Lyhyesti sanottuna voisi sanoa, että huomasin sairauden olevan minussa vielä liian vahvoilla tähän harrastukseen. Tunneilla pääsi sairaus liian vahvaksi, sai minusta liikaa valtaa, enkä enää osannut tarpeeksi kuunnella omaa kehoani ja sen rajoja. Tämän vuoksi tanssiharrastuksestani muodostui minulle tämän hetkisen kuntoni ja tilanteeni huomioon ottaen fyysisesti liian rankkaa, vaikka sitä onkin minulle vaikeaa myöntää.

Kun sairaus sai valtaa, huomasin myös, että tanssitunneista alkoi muodostua minulle pakkoa. Tanssitunnille oli mentävä joka kerta, vaikka minulla olisi ollut muuta ohjelmaa tai olisin ollut väsynyt. Nautinnollisesta harrastuksesta, jota odotin innolla alkoi siis muodostua pakollista suorittamista, tapahtuma, josta kannoin stressiä ja huolta jo monta päivää etukäteen.

Erityinen stressinaihe tanssiharrastuksestani alkoi muodostua näin kesällä, kun normaaleja tunteja tavallisina aikoina ei pidetä. Tanssituntieni järjestäminen kesän ajaksi olisi ohjannut ja rajannut niin paljon muuta elämääni, kuten kavereiden tapaamista, matkustelua, mökillä käymistä jne. Siis juuri sitä oikeaa elämää, johon olen vasta päässyt kiinni ja jota odotan tulevalta kesältäni. Ja tätä oikeaa elämää en halua enää itseltäni kieltää sen makuun kerran päästyäni.

Edellä kuvaamani kaltaiset kaikenlaiset pakot, pakkotoiminnot ja ajatukset kuuuluvat olennaisena osana anoreksiaan. Nämä rajoittavat elämää kohtuuttomasti ja tekevät koko elämästä suorittamista. Tällöin myös oma tahto katoaa sairauden määräysvallan alle, ja juuri tällaista pakkoa oli minulle ikään kuin muodostunut tanssitunnistani. En enää tiennyt, halusinko minä lähteä tanssitunnille, vai oliko minun vain sairauden alaisena pakko lähteä. Ja juuri näistä elämä rajoittavista ja synkentävistä pakoista pitää toipuessa pyrkiä eroon, jotta pääsee elämään sellaista elämää kuin itse haluaa, jotta itse pääsee oman elämänsä herraksi.

On ymmärrettävää, että koska minun lisäkseni myös sairaus siis nautti tanssiharrastuksestani, se ei pitänyt päätöksestäni lopettaa tämä harrastus. Sairaus syyllistää minua, ja sen syöttämä ahdistus on paikoin tuntunut jopa kestämättömältä. Tähän ahdistukseen kuuluu monenlaisia sellaisia ajatuksia, joita olen käsitellyt myös pakkoliikuntaa koskevassa tekstissäni. Suurimpana niistä lienee kontrollin menettämisen pelko.

On ymmärrettävää, että sairaus syyllistä minua tanssiharrastukseni lopettamisesta, mutta tämän lisäksi aidosti myös Idasta tuntuu pahalta, sillä kuten edellä kuvasin, oli tanssiharrastukseni paljon muutakin kuin pelkkää pakkoliikuntaa. Tällä hetkellä minusta tuntuukin siltä, kuin pala minusta olisi otettu pois. Olo tuntuu tyhjältä ja yksinäiseltä, koska tanssiharrastukseni oli minulle siis tärkeä monella tapaa, antoi minulle paljon, ja siitä oli mudostunut osa minua. Huomaankin, että tanssiharrastuksestani luopuminen herättää minussa samanlaisia ajatuksia ja tunteita, kuin syömishäiriöstä luopuminenkin, eli mitä saan tilalle, mitä minusta jää jäljelle ilman sitä?

Uskon kuitenkin löytäväni jotakin tämän tyhjiön tilalle, kuten myös tämän tulevan suuremman tyhjiöni tilallekin, mistä olen joka päivä yhä varmempi. Sillä kuten sanotaan, kun yksi ikkuna sulkeutuu, avautuu jossakin ovi, ja jos ei ovi, niin ainakin pieni kattoikkuna. Ja jos en löydä mitään tilalle, niin rakennan jotakin uutta.

Parasta luopumisessa onkin se, että voi itse päättä, mitä tyhjiönsä tilalle rakentaa. Tanssikuvioista tauon pitäminen tuo minulle enemmän vapauksia nähdä ystäviäni, nauttia auruingonpaisteesta ja vapaudesta ilman tarkkoja aikatauluja sekä mahdollisuuden toteuttaa muita minulle mieluisia harrastuksia. Sitä, mitä saan syömishäiriöni tilalle, en vielä tiedä, mutta siitäkin aion ottaa selvää.

Minua lohduttaa myös ajatus, ettei päätökseni tarvitse olla lopullinen. Aion nimittäin todennäköisesti palata vielä minulle rakkaan tanssiharrastuksen pariin jossakin vaiheessa, sen aika ei vain ole nyt. Palaan tanssiharrastukseni pariin entistä vahvempana, niin henkisesti kuin fyysisestikin, jolloin saan siitä varmasti enemmän irti ja koen siitä vieläkin suurempaa nautintoa. Palaan harrastukseni pariin kuitenkin vain, jos se minusta tuntuu hyvältä, en sen takia, että olisi pakko tai sairaus niin määräisi. Sillä nyt määrään Minä.

<3: Ida

12 kommenttia:

  1. Päätös oli varmasti todella raskas ja vaikea, mutta osoitit todellista vahvuutta tehdessäsi sen! Joudut varmasti tekemään tämän kaltaisia päätöksiä vielä useita parantumisesi tiellä, mutta lopulta se merkitsee kuitenkin sellaista vapautta, jolloin olet vapaa tekemään ihan mitä vain haluat! Ja silloin todellisen nautinnon kera :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos kannustuksestasi Laura! Juuri tuollaisen kannustuksen, ja ennen kaikkea nimenomaan sen tämän tien päässä odottavan todellisen, lopullisen vapauden turvin uskallan tehdä tällaisia, välttämättömiäkin, mutta silti niin raskaita päätöksiä. Aurinkoista uutta viikkoa Sinulle Ihanainen! <3

      Poista
  2. Hienoa Ida! Minullekin muutamat kerrat peilin edessä yhdessä normaalivartalousten naisten kanssa ovat olleet tyrmääviä kokemuksia. Tällöin olen joutunut uskomaan, ettö olen todella riutuneenja sairaalloisen näköinen. Olen tajunnut näyttäväni tikkukaramellilta. Iso pää kapean ja lihaksittoman luuston päällä. Eikä näky ole aiis todellakaan ollut kaunis!!
    Sinulla on edessä upea kesä ilman " pakkotanssitunteja ". Minäkin olen tehnyt tänään ison kesää koskevan päätöksen. Kerron siitö myöhemmin:)
    Kiitos ida tässä yhteydessä myös vastauksistasi edelliseen, onnistunutta lomaasi koskeviin kommentteihini. En näet tiedä missä muodossa blogisi seuraajien kommentit sinulle tulevat. Saatko siis viestin aina uudesta, ehkä jo vanhempaakin postausta koskevista kommentista, vai tarkisteletko aina silloin tällöin olisiko joku lukija kommentoinut jotain jo aiemmin kirjoittamaasi postausta.
    Ihanaa viikonloppua sinulle ja läheisillesi!! Nautitaan auingosta niin kauan kun sitä riittää:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi taas Nata! Ihanaa, että Sinäkin olet rohkaistunut kommentoimaan blogiani. Se merkkaa minulle paljon, ja jokainen saamani kommentti on arvokas.
      Hienoa, että Sinäkin olet saanut realisoitua kehokuvaasi, vaikka kokemukset siihen liittyen ovatkin olleet varmasti rankkoja. Mutta ehkäpä se motivoi Sinua työskentelemään entistä kovemmin sen terveen, aidosti itsesi näköisen ja siksi niin upean kehon eteen, jonka varmasti vielä saavutat, sillä niin hienoa on ollut edistymisesi.
      Aurinkoista viikkoa Sinullekin ja mielelläni kuulisin myös Sinun muutoksestasi, kun vain olet siitä valmis kertomaan. :) Jatketaan yhteistä taisteluamme toisiamme tukien! <3

      Poista
  3. Hei Ida-rakas!

    Nyt kirjoitit (taas) tekstin joka on kuin kappale omaa elämääni! Itse olen joutunut tekemään vastaavan päätöksen koskien rakkaita tanssitunteja jo muutaman kerran. Joten kokemuksesta tiedän, että päätös on vaikea, ahdistava ja suorastaan itkettää. Minäkin rakastan tanssimista, ja olen siis muutaman kerran joutunut lopettamaan tanssitunnit yhteisen vihollisemme, anoreksian, takia. Ja joka kerta on tuntunut yhtä pahalta lopettaa. Mutta, myös helpottavalta. Sillä loppupeleissä ei ole enää tuntunut yhtä hyvältä, kun tanssimisesta on tullut suorittamista viimeisillä voimilla. Sillä sitä se on minullakin ollut ennen kuin olen kyennyt hyväksymään tosiasiat ja laittamaan pillit pussiin. Mutta! Voin vakuuttaa Sinulle, Ida, että kun maltat ensin kuntouttaa itsesi, niin tanssiminen tuntuu monin verroin antoisammalta! Sillä viimeksi kun elvytin tanssiharrastukseni olin hyvässä kunnossa, ja niin voimia kuin intoa ja tanssin tuomaa huumaa tuntui riittävän loputtomiin. Ja tanssiminen toi TODELLISTA nautintoa ja iloa! Kun taas olen siinä pisteessä ja kunto on kohdillaan, aion todennäköisesti minäkin elvyttää vanhan rakkaan harrastukseni. :) Sillä, kuten itsekin kirjoitat, ei sen tanssin lopettamisen tarvitse olla lopullista. Kun nyt tuosta vain vahvistut, niin mikä ettet joku päivä voisi tanssia taas aloittaa. JOS vielä silloin haluat. Sillä - todellakin - Sinä määräät.

    Vielä tuosta, kun kirjoitit ettet vielä tiedä mitä sen toisen ja suuremman tyhjiön, eli anoreksian, tilalle saat niin veikkanpa että se selkiytyy ihan itsestään ja elämisen myötä. Ja siitä, Elämästä, olet jo saanut pilkahduksia nauttia. Ajattelepas nyt kaikkia ihania minilomia Fannyn kanssa, pieniä irtiottoja arjesta, spontaaneja suunnitelmia sekä erävoittoja eri sairauden ja terveyden välisissä päätöksissä. Olet jo, Idaseni, näiden muodossa saanut uutta Elämää anoreksian tilalle. Ja mitä enemmän vahvistut, sitä enemmän näitä elementtejä Elämääsi tulee tilalle. Mutta kaikki aikanaan. Pikkuhiljaa hyvä tulee. Eikä kannata murehtia etukäteen (tiedän; helpommin sanottu kuin tehty...), kyllä se Elämä ohjaa Sinut oikeille raiteille ja täyttää automaattisesti itsensä uusilla ihanilla asioilla! :)

    Voimia, Valoa ja Sinnikkyyttä Idaseni!

    Rauhaisaa alkavaa viikkoa Sinulle, Ystäväni!

    <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei taas ystäväiseni (voi kuinka onnellinen olenkaan, kun saan kutsua juuri Sinua sellaiseksi...:))! Ja kiitos taas kommentistasi ja viisaista sanoistasi!
      Jaamme siis kaiken muun hyvän ja pahan lisäksi myös yhteisen harrastuksen ja kokemuksen sen lopettamisesta, tai tauolle jättämisestä. Viestistäsi välittyi todella syvä ymmärrys, ja tuntui kuin olisit peilannut omia tunteitani, aina pettymyksestä ja ahdistuksesta helpotukseen. Ja juuri sellaista ymmärrystä kaipaan vertaistuelta. Kiitos!
      Tanssi on nyt siis meillä molemmilla tauolla, mutta sitten kun olemme niin henkisesti kuin fyysisestikin paremmassa kunnossa, voimme molemmat aidosti itse päättää, mitä haluamme tehdä. Ja jos se on tanssimista, ei mikään enää estä sitä, kuten ei mitään muutakaan. Ja oikeasti uskon, että me molemmat vielä saavutamme tuon tilanteen.
      Ja mitä tuon isomman tyhjiön täyttämiseen tulee, olet siinäkin varmasti oikeassa. Olen saanut toipumiseni edetessä jo nyt paljon sellaista sairauden ulkopuolista elämää, josta en sairaimpina aikoinani osannut edes unelmoida, kun pelkät pakot sanelivat elämääni. Mutta vaikka osa siitä on tullut ihan luonnostaan, kuten kirjoitat, on sen eteen täytynyt tehdä myös kovasti töitä. Välillä on täytynyt tosissaan pysähtyä pohtimaan, mitä minä haluan, asettaa tavoitteita ja tehdä töitä niiden saavuttamisen eteen. Kukaan kun ei tule pelastusta tai sitä elämään kotiovelle tarjoamaan, vaan itse se on rakennettava.
      Rohkaisen Sinuakin miettimään, mitä se on, mitä todella haluat elämältä, mitä todella haluat tehdä, mistä todella nautit. Sillä tämänkaltaisen pohdiskelun jälkeen on helpompaa lähteä myös niitä tavoitteitaan saavuttamaan. Eli sen verran kannattaa murehtia (tai unelmoida) etukäteen ;) Ja lopulta, kuten kirjoitat, luottaa siihen, että elämä kantaa.
      Unelmoi siis ystäväni, iloitse pienistä onnen aiheista matkalla, ja lopulta, elä unelmaasi! Olet sen kaiken ansainnut. <3

      Poista
  4. Todella rohkea päätös Ida! Tuokin vain kertoo sen, että alat olla sairauden niskan päällä, nyt tosiaan päätät sinä, etkä anoreksia. Päätös oli varmasti todella raskas ja tuntui musertavalta, mutta nyt ei vain ollut vielä tanssin aika. Kuten hyvin valaisevasti kerroit, alkoivat tunnit muodostua pakoksi ja liian raskaiksi. Ei sellainen harrastus ole mukavaa, josta muu elämä kärsii ja ennenkaikkea oma kunto, niin psyykkisellä kuin fyysiselläkin tasolla. Tanssiharrastuksen aika tulee taas, mutta sitä odotellessa voit vaikka keskittyä tapaamaan kavereita ja nauttimaan kitaran soitosta. Ja olethan tosi näppärä käsistäsi askartelun ja neulomisen puolesta. :) Ja varmasti tanssiminen tuntuu taas kaksin verroin kivemmalta, kun sen aikanaan kuntouduttuasi aloitat uudestaan.
    Nyt nauttimaan kesästä ja elämästä sinä rohkea ihanainen! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos rohkaisevista ja kannustavista sanoistasi Sinullekin Nell! Uskon, että todella ymmärrät, mitä koen läpi ainakin tuon pakkoliikkumisen suhteen. Olethan Sinäkin tehnyt niin kovin rohkeita ja kunnioitettavia pääröksiä ja ennen kaikkea tekoja tämän asian suhteen. Voit siis olla ylpeä itsestäsikin.
      Mieti myös Sinä, miten Sinä todella haluat viettää kesäsi, jos nuo pakot eivät ohjaisi elämääsi, ja ala toteuttaa haaveitasi. Sillä pakotkin ovat lopulta voitettavissa ja rutiinit muutettavissa. Olethan Sinäkin sen jo useampaan kertaan todistanut.
      Ihanaa, unelmiesi toteuttamisen kesää siis Sinulle ihana, tärkeä ystäväni! <3 Olkoon tämä meille molemmille vapauden kesä.


      Poista
  5. Hei Ida!
    Tiedän tasan mistä puhut, itsekin kun olen tanssista joutunut anoreksian takia luopumaan! Muistan vieläkin ne viimeiset tunnit kun tärisevin jaloin siellä olin ja pelkäsin milloin kaadun. Ja miten tanssinopettaja kävi kanssani useat keskustelut siitä miten hän toivoi että alkaisin taas syödä jotta jaksaisin tanssia. Ja miten kova paikka oli kun tajusin että en jaksa jatkaa vaan oli lopetettava.

    Tästä on nyt jo 9 vuotta enkä vieläkään ole tanssitunneille palannut. Allekirjoitan myös kaiken mitä kirjoitat tanssin tuomasta nautinnosta ja ilosta. Ehkä vielä koittaa se päivä jolloin me molemmat palaamme tanssitunneille, aika näyttää miten käy. ja vain jos se tuntuu hyvältä!

    Lämmin halaus <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Katarina! Kiitos Sinullekin rohkaisevista ja ymmärtävistä sanoistasi! Olet minulle taas tässäkin asiassa jälleen kerran hyvä esimerkki siitä, kuinka pettymyksistäkin, luopumisen kokemuksistakin voi päästä yli, vaikka ne sillä hetkellä tuntuisivat kuinka musertavilta hyvänsä. Ja myös siitä, kuinka se tyhjiökin on täytettävissä. Olethan Sinäkin löytänyt uusia mieleisiä harrastuksia esimerkiksi korujen tekemisen ja Lumi-hauvasi kanssa touhuamisen muodossa. Sinun ansioista taas uskon myös itseeni, siihen, että minäkin löydän ainakin väliaikaisesti jotakin tanssityhjiöni tilalle. Ja ehkä vielä koittaa tosiaan se päivä, kun me tapaamme tanssitunneilla suu aidosti hymyssä molemmilla. :)

      Poista
  6. Hienoa Ida, oon tosi ylpeä susta. Musta sulla ei ole vielä tarpeeksi voimaa näin fyysiselle harrastukselle, niin kuin itsekin totesit. Ja susta jää paljon jäljelle syömishäiriön jälkeen, sinä itse. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos rakas! Kun huomasin Sinun lähes liikutuksen kyyneliin asti ulottuvan ylpeytesi paistavan kasvoiltasi eilen illalla luettuasi aiheesta, silloin viimein tiesin, että tämäkin raskas päätös oli oikea, pystyisin hetkellisestä tyhjiöstä huolimatta sen kanssa elämään.
      Ja kiitos viimeisestä lauseestasi. <3 Ja eikö ole ihanaa, kun nyt saat nautia sen aidon Idan seurasta yhä enemmän, aivan kuten minä nautin Sinun seurastasi. :)

      Poista